Gereden: vernieuwde Alfa 156
Alfa heeft het ontwerp van de 156 voorzien van een vleugje Brera. Bij de kennismaking kropen we achter het stuur van een 2.4 JTD 20v Multijet.
Bij het zien van de eerste foto's van de vernieuwde 156, vorige week, hadden we nog een beetje onze bedenkingen over het gewijzigde voorkomen. Maar in het echt ziet de neus er veel beter uit, door de scherp aflopende koplampen kijkt de 156 nu een stuk gemener uit de ogen. Toch is de auto nog duidelijk herkenbaar als 156, ondanks dat het front compleet werd gewijzigd. Daarmee kun je gerust spreken van een geslaagde facelift. Aan de achterzijde zie je overigens nauwelijks dat je met een nieuwe 156 te maken hebt, de achterlichten en de bumper zijn iets anders.
Toverwoord Multijet
Multijet is het Italiaanse toverwoord voor dieselmotoren. Kort geleden waren we al onder de indruk van de 1.3 Multijet in de Fiat Punto, dus kun je nagaan als de zelfde common rail techniek op een vijfcilinder 2.4 turbodiesel zit. Ook deze motor is bijzonder stil en erg krachtig. Onder de 2.000 tpm gebeurt er weinig, maar daarna schiet de 156 vooruit. Dat een diesel onder de tien seconden van 0-100 km/u accelereert verbaast niemand nog, maar de 2.4 JTD 20v is wel erg rap: het sprintje is in 8,3 seconden achter de rug. De Multijet verbruikt gemiddeld per 15,1 kilometer een liter diesel. Dat is even veel (of weinig) als de oude 2.4 JTD met tien kleppen. De krachtbron is gekoppeld aan een zesversnellingsbak, die zich soepel door de verzetten laat schakelen.
Overigens merk je wel dat er een zwaar dieselblok in de 156 zit, de neus is namelijk wat weker dan we van de auto gewend zijn. Bij hobbels deint de voorkant wat langer na maar verder voelt de auto bijzonder comfortabel aan. Achter is de wielophanging van de 156 bijvoorbeeld voorzien van een aluminium dwarsbalk die de constructie met de carrosserie verbindt. De auto laat zich nog altijd met hoge snelheden door de bocht jagen, hij is niet gemakkelijk van zijn koers te brengen. Al voelt de besturing in rechtuitstand vaag en indirect aan.
2.4 JTD 20v in oktober
De vernieuwde 156 staat al begin juli bij de dealer. En door de Impression-uitvoering is de instapprijs voor een 1.6 Twin Spark 16V nu 23.850 euro. Overigens zijn de prijzen voor de andere uitvoeringen nauwelijks verhoogd. Voor de 156 2.4 JTD 20V moet de koper nog even geduld hebben, de uitvoering is pas in oktober leverbaar vanaf 34.680 euro voor de Progression, de Distinctive komt op 35.880 euro, de Sportwagon-varianten met deze motor kosten 36.180 euro (Progression) en 37.380 Sportwagon (Distinctive).
In AutoWeek nr. 26 (18-25 juni) kunt u een uitgebreid rijverslag lezen.