en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De huidige Suzuki Ignis is 'slechts' drie jaar op de markt, maar deze week staat de nieuwe Ignis al in Frankfurt te fonkelen. Voor wie erg gehecht is aan het model van dit moment, is er goed nieuws: de driedeurs-uitvoering blijft gewoon bestaan.
Vanbuiten is de nieuwe Ignis onmiddellijk herkenbaar aan de verticaal geplaatste koplampen. Deze laten meer ruimte voor de grille, die dientengevolge groter is dan die van z'n voorganger. De tamelijk scherp vormgegeven wielschermen die dat model kenmerkten, zijn bij de jongste versie van de Ignis meer afgerond. Aan de achterzijde vallen de hoger geplaatste achterlichtclusters direct op.
Binnenin is het allemaal wat ruimer geworden, vooral achterin. Suzuki claimt dat de achterpassagiers 30 millimeter meer beenruimte hebben dan voorheen. De nieuwe Ignis kent bovendien een zogenaamde theaterzit; de achterbank is ten opzichte van de - toch al niet laag gemonteerde - voorstoelen hoger geplaatst, en ook dat schept ruimte voor de onderste ledematen.
De Japanners leveren de nieuwe Ignis onder andere met een 1,3-liter common-raildieselmotor (DDiS). Aan boord van deze uitvoering is de samenwerking met General Motors goed waarneembaar. De versnellingspook vraagt dezelfde bediening als in een Opel; de dieselkrachtbron is dan ook met bak en al te vinden in de Opel Corsa. Maar niet alleen daarin; feitelijk is de fijne oliestoker de multijet-diesel die Fiat momenteel al levert in de Punto en de Lancia Ypsilon. De Ignis kan naar keuze ook een 1,3- of 1,5-liter benzinemotor in het vooronder gelepeld krijgen, beide voorzien van variabele kleptiming. Schakelen gaat in deze varianten volgens een ander patroon. De achteruit zit rechtsachter en niet linksvoor, zoals bij de diesel.
De 1,5 is ook te bestellen met vierwielaandrijving. Een korte kennismaking met deze versie leert dat 'ie het betere bochtenwerk niet schuwt, opmerkelijk weinig op een oor hangt en strak stuurt tot zo'n 100 km/h. Daarboven wordt de besturing enigszins vaag, en dat geldt ook voor de overige versies van de Ignis. Dat is inherent aan de hoge koets; bij hogere tempi lift de carrosserie meer en dat leidt tot enige vaagheid. De anderhalve liter moet behoorlijk op toeren gehouden worden om het uiterste eruit te persen. In de lage toeren heeft de krachtbron de neiging 'dood' te vallen.
De driedeurs blijft op de markt zoals we 'm kennen en is voorzien van dezelfde 1,3-liter VVT-motor als de vijfdeurs. Een heftiger aangeklede Sport-versie, compleet met een spoilerpakket en Recaro-sportstoelen krijgt een 109 pk leverende 1,5-liter onder de kap.
Aan het einde van de maand is de Ignis leverbaar voor een vanafprijs van 11.999 euro. De instapper mist ten opzichte van z'n rijker aangeklede broers zaken als zij-arbags, elektrische stuurbekrachtiging, ABS en elektronische remkrachtverdeling. Twee front-airbags zijn wel standaard op de 1.3 GA.