AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
11

Goed verhaal, lekker lang

Facelift Friday: Suzuki Ignis (2003)

Suzuki Ignis Suzuki Ignis Suzuki Ignis Suzuki Ignis Suzuki Ignis Suzuki Ignis Suzuki Ignis Suzuki Ignis Suzuki Ignis Suzuki Ignis
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autonieuws
18 december 2020 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

In vele jaren ‘Facelift Friday’ zijn facelifts toch wel in alle denkbare vormen en maten voorbijgekomen. Tenminste … dat dachten we. Suzuki maakte het in 2003 wel erg bont en kwam met een Ignis die niet alleen een nieuwe neus kreeg, maar ook een stuk langer werd.

Dat een auto bij een facelift een paar centimeter groeit, is op zich geen nieuws. Een nieuwe voorbumper kan immers effect hebben op de totale lengte van de auto, zoals bijvoorbeeld bij de beroemde facelift van de Fiat Multipla het geval was.

Bij de Ignis gaat het echter om een ander soort verlengen. De in 2000 geïntroduceerde SUV-achtige werd in 2003 speciaal voor de Europese markt met bijna 15 cm opgerekt. De wielbasis bleef gelijk, maar de overhang achter  werd fors groter.

Nog een bijzonderheid: alle grootscheepse wijzigingen golden alleen de vijfdeursversie van de Ignis. De driedeurs, waarop ook de geinige Sport was gebaseerd, bleef op wat details na altijd de oude. Aanvankelijk was een vijfdeurs Ignis wat de naam doet vermoeden: een driedeurs, maar dan met twee extra portieren. In 2003 veranderde dat. Suzuki besloot in dat jaar de vijfdeurs Ignis te vervangen door een exemplaar met de uiterlijke kenmerken van de Chevrolet Cruze, een door het Australische Holden ontwikkelde Ignis-afgeleide die onder meer in Japan als Chevrolet leverbaar was.

Dat betekende dat de Europese vijfdeurs om te beginnen een heel nieuwe neus kreeg. De afgeronde koplampen maakten plaats voor hogere, smallere en scherpere exemplaren, de grille werd strakker, de voorbumper anders en ook motorkap en zijschermen moesten eraan geloven. Aan de achterzijde ging men zo mogelijk nog rigoureuzer te werk. Het derde zijruitje werd als het ware ‘omgedraaid’. Het maakt daarom sinds 2003 visueel geen onderdeel meer uit van de zijruitpartij, maar is juist verbonden met de achterruit. Tussen zijruit en achterruit werden nog wel even nieuwe lichtunits gemonteerd, die een stuk groeiden ten opzichte van de oude situatie. Een geheel nieuw dashboard maakte de metamorfose compleet.

Unieke achterlichten

Het resultaat gaat het begrip 'facelift' eigenlijk voorbij, maar toch is de 2003-editie in feite nog steeds de oer-Ignis. Hoewel de Europese Ignis na deze operatie als twee druppels water op de Holden Cruze en Chevrolet Cruze leek, bleef zijn toegenomen lengte altijd voorbehouden aan de louter in Europa leverbare Suzuki-variant. Geïntrigeerd door dit bijzondere verhaal? In deze aflevering van ‘De Tweeling’ lees je er alles over en komen ook de maffe achterlichten van de Cruze voorbij.

  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Ignis
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Suzuki Suzuki Ignis Facelift Friday Classic Cars & Youngtimers

Uitgelicht aanbod

    1.3-16V GS,5drs 2de eig. 117dkm NAP,APK! Mooi!

    Suzuki Ignis 1.3-16V GS,5drs 2de eig. 117dkm NAP,APK! Mooi!

    • 2002
    • 117.173 km

    € 1.895

    1.3-16V S-Limited

    Suzuki Ignis 1.3-16V S-Limited

    • 2004
    • 130.445 km

    € 2.250

    1.2 Select | Automaat

    Suzuki Ignis 1.2 Select | Automaat

    • 2019
    • 1.625 km

    € 16.750

Meer Suzuki Ignis occasions

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Ignis specificaties
  • Suzuki Ignis occasions
  • Suzuki Ignis video's
Advies en informatie
  • Suzuki Ignis tests
  • Suzuki Ignis gebruikersreviews
  • Suzuki Ignis index
Dacia Sandero Stepway – Suzuki Ignis - Dubbeltest

Dacia Sandero Stepway – Suzuki Ignis - Dubbeltest

‘Autorijden is nu eenmaal duur’, verzucht menigeen als er weer eens een driecijferig bedrag...

Lees meer
Suzuki Ignis 1.5-16V Sport - Op de Rollenbank

Suzuki Ignis 1.5-16V Sport - Op de Rollenbank

We hebben het op deze pagina’s weleens vaker gemeld. Voor wie een lekker sportieve auto zoeken...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select (2020)

    Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select...

    5
    • 3 januari 2021
  • Autonieuws
    Suzuki Ignis iets goedkoper

    Suzuki Ignis iets goedkoper

    23
    • 3 november 2020
  • Dacia Sandero Stepway – Suzuki Ignis - Dubbeltest

    Dacia Sandero Stepway – Suzuki Ignis -...

    • 19 juni 2020
  • Autonieuws
    Back to basics: Suzuki Ignis (2020)

    Back to basics: Suzuki Ignis (2020)

    38
    • 2 mei 2020
  • Suzuki Ignis 1.5-16V Sport - Op de Rollenbank

    Suzuki Ignis 1.5-16V Sport - Op de Rollenbank

    • 23 april 2020
  • Autonieuws
    Dít kost de gefacelifte Suzuki Ignis

    Dít kost de gefacelifte Suzuki Ignis

    20
    • 20 maart 2020
  • Autonieuws
    Gefacelifte Suzuki Ignis nu voor Europa

    Gefacelifte Suzuki Ignis nu voor Europa

    10
    • 3 maart 2020
Merk
Merk
  • Review
    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl (2017)

    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid...

    5
    • 23 januari 2021
  • Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

    Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698...

    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Suzuki verdubbelt garantie

    Suzuki verdubbelt garantie

    41
    • 6 januari 2021
  • Review
    Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2020)

    Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style...

    6
    • 4 januari 2021
  • Review
    Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2020)

    Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid...

    6
    • 4 januari 2021
  • Review
    Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select (2020)

    Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select...

    5
    • 3 januari 2021
  • Review
    Suzuki Swift 1.2 Select (2017)

    Suzuki Swift 1.2 Select (2017)

    6
    • 29 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep