Gereden: Suzuki Baleno
Kleurloos comfortabel
Het grootste nieuws bij de Baleno is de komst van een nieuwe, direct ingespoten driecilinder turbobenzinemotor. De 1.0 Boosterjet levert 112 pk en een maximale trekkracht van 170 Newtonmeter en dat blijkt meer dan voldoende voor deze compacte hatchback, die rijklaar krap 900 kilo weegt.
De driecilinder loopt mooi rustig en pakt in verhouding met bijvoorbeeld de 1.0 Ecoboost van Ford behoorlijk soepel op bij lage toeren. Opvallend genoeg schakelt de standaard aanwezige handgeschakelde vijfbak minder strak en trefzeker dan we gewend zijn van Suzuki.
Er is ook nog een turboloze instapper, de 1.2 Dualjet met 90 pk, maar de Boosterjet doet duidelijk moderner aan en is de motor die je hebben wilt.
Karakterloos
Qua vormgeving en uitstraling is de Baleno een wat karakterloze auto, en dat geldt ook voor zijn rijgedrag. De besturing voelt bijvoorbeeld erg licht maar reageert niet noemenswaardig direct of enthousiast. Vering en demping zijn voornamelijk vriendelijk afgesteld al is de demping met name op de achteras wat week. Een Swift is merkbaar straffer en zonder twijfel meer bedoeld voor jongere kopers.
De Baleno is van voor tot achter een no nonsense machine, die je eerder met je hoofd kiest dan met je hart. Gelukkig voor Suzuki is daar zeker markt voor, ook in ons land.
Alles weten over de nieuwe Suzuki Baleno? Lees dan binnenkort onze uitgebreide Eerste Rijtest, inclusief alle uitrustingsdetails, in de papieren AutoWeek én bekijk de video die spoedig online komt.