Gereden: Subaru B9 Tribeca

Subaru B9 Tribeca
Subaru B9 TribecaSubaru B9 TribecaSubaru B9 TribecaSubaru B9 TribecaSubaru B9 TribecaSubaru B9 TribecaSubaru B9 TribecaSubaru B9 TribecaSubaru B9 Tribeca
Subaru heeft een naam hoog te houden als het gaat om vierwielaandrijvers. In de VS is de verkoop van de B9 Tribeca van start gegaan. In de tweede helft van 206 zal hij naar Europa komen.
Subaru heeft een naam hoog te houden als het om vierwielaandrijvers gaat. In de VS is de verkoop van de B9 Tribeca van start gegaan. In de tweede helft van 206 zal hij naar Europa komen.
Tribeca is, zoals bezoekers van New York wellicht zullen weten, ontleend aan de hippe wijk met dezelfde naam, op zijn beurt een afkorting voor TRIangle BEneath CAnal. Tijdens onze eerste testritten met de Tribeca merkten we dat de meeste mensen de nieuwe Soeb best aantrekkelijk vinden.
De Tribeca staat op het zo'n acht centimeter verlengde en verbrede platform van de Outback. De de Tribeca een aanhanger van bijna 1.600 kg kan trekken. Het vermogen komt van dezelfde 3-liter zescilinder boxermotor als in de Outback. Hij levert 250 pk en heeft een maximum koppel van 297 Nm. Dat is niet bijster veel voor een auto van bijna twee ton. Het betekent dat 't soms wel even duurt voordat al dat gewicht in beweging is, maar eenmaal op gang presteert de boxer zonder mankeren en is er nooit gebrek aan vermogen. En als je de Tribeca goed op toeren houdt, is er voldoende trekkracht om probleemloos over een onverharde weg een lange steile heuvel op te rijden.
Vliegtuig
De B9 Tribeca is verder uitgerust met een vijftraps automatische transmissie, die nauwelijks merkbaar door de versnellingen schakelt. Die transmissie is een aangepaste versie van de automaat uit de Outback en hij is bovendien voorzien van SportShift, zodat je ook met de hand kunt schakelen.
De cockpit is, net als zijn uiterlijk, vloeiend gelijnd. Dat doet trouwens wel denken aan een vliegtuig met zijn 'dubbele' cockpit. Beide voorstoelen worden gescheiden door een middenconsole die met een fraaie ronding in het dashboard overgaat. Het ziet er allemaal modern en hightech uit en dát waren we nu van Subaru nog niet gewend.
Achter het stuur kun je gemakkelijk de goede zitpositie vinden. De stoelzitting is lekker lang en de zit is uitstekend. Het zicht op het instrumentenpaneel is zoals het hoort en je hoeft eigenlijk niet te zoeken naar bedieningsknoppen. Op de tweede zitrij hebben de achterpassagiers met maximaal zo'n 85 centimeter echt veel beenruimte, maar op de derde zitrij is het niet riant, ondanks het feit dat de tweede rij over twintig centimeter kan worden verschoven. De beenruimte is krap en de instap is niet gemakkelijk, al zullen lenige jonge benen er geen moeite mee hebben.
De nieuwe auto is niet alleen de grootste die Subaru ooit heeft gebouwd, hij is ook de duurste. De Nederlandse prijs zal zo rond de 45.000 euro liggen. Dat hij in de tweede helft van 2006 hier zal arriveren, is volgens de Nederlandse importeur zo goed als zeker.
De complete rij-impressie van de Subaru B9 Tribeca staat in AutoWeek 33, die vandaag in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.