Gereden: SsangYong Korando 2.0 e-XGi

SsangYong Korando
De SsangYong Korando kenden we al, maar nu is hij er ook met benzinemotor. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

Het is al weer anderhalf jaar geleden dat SsangYong midden in de storm een nieuwe Korando presenteerde. De storm is gaan liggen (het Indiase Mahindra blies het op sterven liggende merk nieuw leven in, dichter bij huis viel importeur Kroymans om en ging het merk naar een Belgische partij), maar een verkoopknaller is die Korando nog niet geworden. Daar is volgens de nieuwe vertegenwoordiger een goede reden voor. Maar een op de zeven middelgrote SUV's wordt met een dieselmotor verkocht. En laat de Korando nu juist alleen maar met diesel te krijgen zijn. Daar komt nu verandering in en dat moet de vijver voor de Korando flink vergroten.

De tweeliter atmosferische benzinemotor levert 149 pk bij 6.000 tpm en 197 Nm bij 4.000 tpm. Een echte ouderwetse toerenmotor dus, je moet hem flink opjagen om er leven in te krijgen. Onder de 2.000 tpm gebeurt er bar weinig en als je haast hebt, moet je dus flink poken. Gelukkig is dat schakelen geen straf, de standaard handmatige zesbak voelt mooi strak en precies aan en de koppeling laat zich licht, maar niet ongevoelig bedienen. Ongevoelig is wel de besturing, dat had beter gekund.

Dik in orde is de zitpositie, en ook het dashboard is netjes afgewerkt. Het ontwerp is niet helemaal meer van deze tijd, maar dat zorgt ervoor dat het interieur mooi past bij de koets. Hij mag dan getekend zijn door niemand minder dan Giorgetto Giugiaro, een Italiaan heeft ook wel eens een nostalgische bui.

De volledige rij-impressie van de SsangYong Korando 2.0 e-XGi staat in AutoWeek 24, die woensdag 13 juni verschijnt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.