Gereden: Skoda Rapid Spaceback
Bijna twintig centimeter korter dan de gewone Rapid, en daardoor een kwart minder bagageruimte. Maar wel driehonderd euro duurder dan de gewone Rapid met dezelfde motor. Zie hier de Spaceback. Dat klinkt zo misschien als een slechte propositie, maar in werkelijkheid ligt het wat genuanceerder. Want nog steeds heeft de Spaceback met 415 liter heel veel kofferruimte. Ter vergelijking: de Golf moet het stellen met 380 liter. Bovendien houden wij in Nederland niet van kleine sedans. En al is de gewone Rapid dan feitelijk een hatchback, hij oogt als een sedan. Vandaar dat de importeur van de 1.500 Rapids die ze volgend jaar denken te verkopen, er bijna driekwart als Spaceback de deur uit verwachten te zien gaan.
Hoe dan ook, de Spaceback is geheel in de goede oude Skoda-traditie heel veel ruimte voor een relatief lage prijs. Been- en hoofdruimte achterin zijn werkelijk enorm voor het C-segment, en dat terwijl de Rapid een beetje tussen B en C in bungelt. Het interieur is weliswaar opgetrokken uit wat sobere materialen, maar Skoda heeft dat mooi verbloemd met een bovengemiddeld goede afwerking. Wel merk je bij het rijden dat dit een budget-auto is. Het onderstel is wat bonkerig en hard, zonder dat je daar sportiviteit voor terug krijgt. De rechtuitstabiliteit van het stuur is goed en de besturing is ook mooi precies, maar je mist communicatie. De auto voelt verder wat blikkerig aan, maar het prijsverschil met andere auto's met vergelijkbaar ruimte-aanbod maakt dat ruimschoots goed. Net als met de Octavia vult Skoda met deze Rapid Spaceback een gat tussen twee segmenten op. Zelf ziet de importeur vooral de Kia Cee'd en de Hyundai i30 als concurrenten. Op 7 november staat hij in de Nederlandse showrooms.
De volledige rij-impressie van de Skoda Rapid Spaceback staat in AutoWeek 40, die woensdag 3 oktober verschijnt. Daarvoor nog op deze site ons videoverslag.