Gereden: Seat Leon ST Cupra

Seat Leon ST Cupra 280
Snelle stations waren ooit het kenmerk van grote broer Audi, maar Seat waagt zich steeds meer aan het idee van de opgevoerde familieauto. Na een FR-versie van de Leon ST is er nu zelfs een Cupra. Idioot of juist leuk?

De harde cijfers van de station zijn gelijk aan die van de hatchback: onder de kap treffen we een 2,0-liter TSI aan, goed voor 280 pk en 350 Nm. Daarmee sprint de ST in 6,0 seconden naar de 100 km/h en trekt-ie door tot een begrensde top van 250 km/h. Jawel, inmiddels moet zelfs een merk als Seat aan de begrenzer.

De ST heeft in principe precies dezelfde onderstelafstelling als de 5- en 3-deurs, er is alleen ietsje gesleuteld om rekening te houden met het extra gewicht van zo'n 70 kilo. Opvallend genoeg is de gewichtsverdeling in de ST beter, omdat er iets meer gewicht op de achteras zit. Nog een leuke gimmick: boven de 160 km/h loopt de ST snel uit op de hatchback omdat de drag veel minder is. Qua rijden is de kracht van de Cupra dat hij relatief comfortabel is, terwijl hij enorm aan weg blijft plakken als je gas geeft. De wegligging is super, en de tractie is zelfs fenomenaal. In de bloederige oorlog die wordt gevoerd in hothatchland, is de Cupra een zeer sterke speler. Als ST nog meer dan voorheen, want de bruikbaarheid neemt flink toe, terwijl hij niet merkbaar minder dynamisch is dan de hatchback.


Hoe de ST Cupra zich verhoudt tot zijn concurrenten lees je in binnenkort in AutoWeek, een video van de circuitsessie met de auto volgt snel!

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.