Gereden: Renault Twizy
Neem je plaats in de Twizy en kijk je recht voor je dan is het bijna net een gewone auto. Het stuur in dit prototype is met cruisecontrolbediening en al uit een Mégane getrokken, de productieversie krijgt een gewoon stuur maar zonder de knoppen. Want de Twizy wordt technisch zo simpel mogelijk gehouden. Geen cruise control dus.
Als bestuurder zit je bovenop de accu. Het zwaartepunt moest zo laag mogelijk blijven.
Wil je iemand meenemen, dan moet die persoon achterin. Een gewone autogordel houdt de bestuurder op z'n plek en er is een extra schoudergordel.
De elektromotor drijft de achterwielen aan. Omdat hij maar 20 pk levert schiet de Twizy niet zo fanatiek uit de startblokken als de elektrische auto's die we eerder reden. Maar de Twizy moet het vooral in de stad gaan maken. Als alternatief voor een scooter. Hij kan maar 80 kilometer per uur, op de snelweg heb je dus niets te zoeken.
Het overhellen in 'snelle' bochten valt reuze mee. Uiterst smalle voorbandjes zorgen voor onderstuur. Parkeren is een makkie, met 2,32 meter is hij 40 centimeter korter dan een Smart Fortwo. Hij is wel weer breder dan een scooter dus tussen twee rijen auto's doorrijden om vooraan bij het verkeerslicht te staan lukt weer niet.
De accu is in 3,5 uur opgeladen en dan kom je maximaal 115 kilometer ver. In maart 2012 wordt de productieversie in Nederland leverbaar, de 45 km-versie die je met alleen een bromfietscertificaat mag rijden begint bij 6.990 euro. Meer prijzen zijn nog niet bekend.
De uitgebreide rij-impressie staat in AutoWeek 18 die vanaf woensdag 27 april in de winkels ligt. Een video volgt snel op deze site.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Twizy URBAN 80 INCL ACCU 2655 KM PDC RUITVERW. SWICHBLADE
- 2017
- 4.122 km

Renault Twizy Intens (Koop Accu) | 80km/u | 1e eigenaar | Volledig dealer onderhouden | Panoramisch dak |
- 2019
- 28.975 km

Renault Twizy 45KM/PH / VANAF 16 JAAR TE RIJDEN / CARKIT / PDC ACHTER / VOORRUIT VERWARMING
- 2019
- 20.159 km