Gereden: Renault Laguna facelift

Renault Laguna facelift
De Renault Laguna is zo halverwege zijn levenscyclus toe aan een facelift, waarbij meteen technisch wat dingen zijn aangescherpt. We rijden in Portugal de eerste kilometers met het nieuwe snoetje.
Een gezonde dosis zelfreflectie kun je Renault in elk geval niet ontzeggen. Het front van de Laguna 3 trok niet bepaald volle zalen, geven ze zelf toe, en daarom is vooral daar de vlakgom overheen gewreven. De tamelijk dichte neus kreeg een hoge, Audi-achtige single frame grille en de koplampen een soort zilveren booskijkers. En ja, het geeft de Laguna beslist meer smoel.
Motorisch zijn er wat wijzigingen, waarbij de diverse motoren nog wat zuiniger werden gemaakt. Goed nieuws is verder dat de Laguna, die in vergelijking tot de tweede generatie toch al best puik stuurde, op dat gebied nu nog wat is aangescherpt. Want hoewel het nog steeds erg licht gaat, reageert de Laguna merkbaar alerter op bewegingen van het stuurwiel. We rijden eerst met de 150 pk sterke diesel en daar is het effect al merkbaar, maar een rondje in de 180 pk diesel geeft nog wat meer gevoel, omdat de twee sterkste motoriseringen geen elektrische, maar een variabele hydraulische bekrachtiging hebben. In beide versies valt de stilte aan boord op. Zowel motorgeluid als afrolherrie en windgeruis worden knap buiten gehouden. Mooi is verder dat zelfs op de eenvoudigste Laguna een ingebouwd HD-navigatiesysteem standaard is. Helaas is er vooralsnog geen motorisering die recht geeft op twintig procent bijtelling.
De volledige rij-impressie van de vernieuwde Renault Laguna staat in AutoWeek 49, die op 8 december verschijnt.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.