Gereden: Renault Kangoo Express dCi 90
Renault levert de nieuwe diesel-Kangoo's met 75 en 90 pk met naar keuze 129 of 112 gram uitstoot - de laagste in bestelautoland. Die waarde geldt voor de nieuwe 'ENERGY Stop en Start'-versies. De klant mag het dus zeggen: de schonere dCi is liefst 800 euro duurder dan de vuilere variant, maar drinkt volgens de boekjes 0,5 l/100 km minder. Belangrijker voor bedrijven is dat de schonere variant een langere service-interval heeft (elke 40 ipv 30 duizend km), zodat er minder stilstand is wegens verplichte garagebezoeken. Volgens fabrieksopgave verbruikt de schoonste dCi 90 gemiddeld 4,4 l/100 km. Onze test leverde een verbruik van 6.1 l/100 km op.
Siddering
De 1.5 dCi 90 is in de schonere uitvoering iets sneller (0-100 in 14,0 tegen 15,0 s.) dan zijn vuilere broer. De dCi 90 is een aangename motor, die fijn op koppel is te rijden. Vlot doorschakelen is aanbevolen, trekkracht is er volop. Een indicator vertelt wat de beste schakelmomenten zijn. Rijd je 'op eieren', dan verlangt de Kangoo al bij 65 km/h de vijfde en hoogste) versnelling. Wie liever wat pittiger doorrijdt, kan rekenen op begrip van het schakellampje en mag de diesel gerust meer toeren laten maken. Hoewel turbo de beschikbare 200 Newtonmeters rustig laat aanzwellen, trekt er bij normaal tot fors accelereren een siddering door de auto, alsof de aandrijflijn het geweld niet zo goed verdraagt. Nog een punt hierbij: in de vijfde versnelling zijn aandrijfgeluiden hoorbaar als een zingende toon uit het vooronder. De motor laat zich bij het optrekken flink horen, op de snelweg valt het geluid mee. Tenminste, als je 130 km/h op de teller (3.000 tpm) zet; bij 110 (2.500 tpm) bromt hij een stuk luider. Verder is er de rijwind, die bovenaan de portierstijlen naar binnen 'lekt'.
Overhellen
Tegenover de stevige geluidsproductie als minpunt, staan belangrijke plussen. Zoals de grote, stevige stoelen die ook lange bestuurdersbenen steun geven, en ondanks het gemis van axiale stuurverstelling toch een prettige zitpositie. Aangenaam is het veercomfort. Keerzijde: de Kangoo helt flink over, alsof het een klassieke Renault 4 is. Kalm door de bocht dus, als van plan bent om bruidstaarten te vervoeren.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Kangoo Family-Navi-hoge zit
- 2022
- 36.610 km

Renault Kangoo E-Tech Extra Open Sesame 22 kW | 80kW DC/22 kW AC laden | Navigatie | 1.500 kg trekgewicht | Vraag naar de beschikbaarheid |
- 2023
- 2.601 km

Renault Kangoo 1.2 TCE | AIRCO | USB | TREKHAAK | 5-PERSOONS | BLUETOOTH
- 2018
- 50.703 km