Gereden: Porsche Cayenne

Porsche Cayenne (foto: Ron van der Slik)
De puristen zijn er niet blij mee, maar ook zij kunnen er niet omheen dat de eerste Porsche Cayenne de auto is die het merk uit Zuffenhausen gered heeft. De tweede generatie is daarom weer erg belangrijk voor Porsche. Wij reden de eerste kilometers in Leipzig.
Een ding is duidelijk: het uiterlijk van de nieuweling is stukken harmonieuzer dan dat van de oude Cayenne. De auto is iets gegroeid (vijf centimeter) ten opzichte van de huidige SUV en ook de wielbasis nam toe. Binnenin vinden we een interieur dat sterk lijkt op dat van de Panamera.
We beproeven de Cayenne in de buurt van de fabriek in Leipzig. Allereerst mogen we meerijden op het circuit. Het is bijna surrealistisch hoe weinig de Porsche SUV overhelt in bochten. Daarom heeft hij soms wel de neiging om te 'stuiteren' bij het uitkomen van chicanes. Op de weg merken we weer hoe rap de 500 pk sterke Cayenne is: de sprint naar 100 km/h kost nog maar 4,7 seconden. En dan is er ook nog een Turbo S met 550 pk...
De volledige rij-impressie met de Porsche Cayenne staat in AutoWeek 17, die nu in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.