Gereden: Peugeot 407

Peugeot 407
Met z'n grote muil, oogt de Peugeot 407 agressief. Maar zo wild als hij er uit ziet, is hij niet.
Met z'n grote muil, oogt de Peugeot 407 agressief. Maar zo wild als hij er uit ziet, is hij niet.
We stappen in de 3.0 V6 24V. De agressieve lijnen van de carrosserie vinden we in het interieur niet terug. Comfort en beschaving overheersen. Stevige maar niet harde zetels met een sportieve snit ondersteunen het lichaam van bestuurder en bijrijder ook goed van opzij. We starten de motor van de 3.0 V6 24V. Het is een machine met een inhoud van 2.946 cc, een vermogen van 215 paardenkrachten en een koppel van 290 newtonmeter. Een korte invoegstrook biedt de gelegenheid voor een snelle actie. We trappen het gaspedaal ferm in. Schakelen laten we over aan de versnellingsautomaat die de 3.0 V6 standaard meekrijgt. De nieuwe zestrapsautomaat schakelt pijlsnel en schokvrij terug; begeleid door een fanatiek maar gedempt geluid uit het vooronder schiet het motortoerental omhoog.
De 407 ligt solide en rustig op de weg. Een goede geluidsisolatie zorgt ook voor rust in het interieur. Het solide weggedrag is te danken aan fraaie ondersteltechniek. De V6 heeft een variabele, hydraulische bekrachtiging die rekening houdt met de snelheid van de auto, het toerental van de motor, de stuuruitslag en de snelheid waarmee het stuur wordt gedraaid. De demping van 'onze' 407 3.0 voelde in eerste instantie wat week aan. Maar met een druk op een knop konden we kiezen voor een stuggere dempingkarakteristiek die ons beter beviel.
Overboost
De demping van de 407 2.2 16V en de 2.0 HDiF 16V, waar we ook mee reden, kent geen comfortabele en sportieve stand. Het onderstel van deze wagens voelt stevig aan zonder oncomfortabel te worden. De stuurbekrachtiging werkt met een elektrohydraulische pomp die rekening houdt met de rijsnelheid en de mate waarin het stuur wordt verdraaid. Het betekent iets meer werk voor de chauffeur, maar ook deze versies van de 407 sturen beslist niet zwaar. De 2.2 16V-motor met een inhoud van 2.230 cc heeft 160 pk vermogen en 217 Nm koppel.
De 2.0 HDiF 16V meet 1.997 cc. Een turbocompressor met verstelbare schoepen en een tussenkoeler helpen hem aan een vermogen van 138 pk en een koppel van 320 Nm bij 2.000 krukasomwentelingen per minuut. Als alles uit de kast moet worden gehaald zorgt de 'overboost'-functie er voor dat het koppel korte tijd wordt opgepept tot 340 Nm. Acceleratie 0-100 in 11,2 s, top 208 km.
Wanneer je de zelfontbrander op z'n staart trapt, hoor je hem wel, maar over het algemeen dringen er nauwelijks dieselgeluiden tot het interieur door. Standaard zijn de benzine- en de dieselmotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die z'n werk keurig doet. Een viertrapsautomaat die je ook met de hand kunt schakelen, is een optie.
Peugeot heeft nog drie andere krachtbronnen voor de 407 in het programma. Een 1.8 16V met 117 pk en 160 Nm; 0-100 in 11,3 s, top 200. Een 2.0 16V met 138 pk en 190 Nm; 0-100 in 10,7 s, top 212. En een 1.6 HDiF 16V diesel met 110 pk en 240 Nm; 0-100 in 14 s, top 192.
Aan actieve veiligheidssystemen ontbreekt het de 407 niet; ABS, noodremassistentie – die voor een optimale noodstop zorgt - en ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) zijn op alle versies standaard. Ook standaard zijn; airbags voor bestuurder en bijrijder, zij-airbags vóór, window-airbags vóór en achter én een stuurkolom-airbag die de knieën van de chauffeur beschermt. Zij-airbags áchter zijn een optie.

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 19 (28 april).

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.