Gereden: Peugeot 1007

Peugeot 1007
Peugeot 1007Peugeot 1007Peugeot 1007Peugeot 1007Peugeot 1007Peugeot 1007Peugeot 1007Peugeot 1007Peugeot 1007
Zijn 2 gigantische schuifdeuren zijn de grootste attractie van de sympathiek ogende Peugeot 1007. Hij ontstijgt daarmee de grijze massa. Dat doet 'ie helaas ook qua prijs, want de 1007 is geen koopje.
Zijn 2 gigantische schuifdeuren zijn de grootste attractie van de sympathiek ogende Peugeot 1007. Hij ontstijgt daarmee de grijze massa. Dat doet 'ie helaas ook qua prijs, want de 1007 is geen koopje.
Van kop tot staart meet de Peugeot 1007 3,73 meter, en daarmee is hij een decimeter korter dan de 206. Hij steekt echter 1,61 meter de hoogte in. Z'n parmantige fysiek voorspelt een kwikzilverig karakter in de stad. En dat wordt ongetwijfeld ook vooral z'n territorium. Daar doet 'ie z'n voordeel met z'n grote schuifdeuren. Ze beslaan het grootste deel van de zijkant van de auto en drukken een belangrijk stempel op het uiterlijk. Om ze open en dicht te krijgen, hoeft je geen enkele krachtsinspanning te leveren, het elektriek neemt de zware arbeid van je over en duwt de deuren met een bescheiden klik keurig dicht. Er zit een anti-klemvoorziening op, maar houd je hand maar niet tussen portier en a-stijl, want hoewel het systeem wel degelijk een obstakel detecteert, drukt de deur toch nog even door en dat kan pijnlijk aflopen.
Droom voor ouderen
De deuren openen over een afstand van 92 centimeter om zo een gastvrije ontvangst te verlenen aan de passagiers van de Peugeot. De 1007 is ongetwijfeld een droom voor ouderen, die bij wijze van spreken zo naar binnen kunnen lopen om plaats te nemen op de hoog gepositioneerde stoel.
De zit achter het stuur is hoog en daardoor heb je lekker veel overzicht over het verkeer. De overzichtelijkheid van de koets is voor verbetering vatbaar. De brede c-stijl zorgt voor een behoorlijk grote dode hoek, en da's bij een stadsauto niet handig. Vanaf de bestuurdersplaats heb je uitzicht op een vrolijk dashboard. De 1007 biedt vier volwaardige zitplaatsen. De achterbank bestaat uit twee delen, die onafhankelijk van elkaar in lengterichting kunnen worden verschoven. In de achterste stand laten ze echter maar weinig ruimte voor bagage over, want de kofferbak wordt dan wel erg klein.
Zwaargewicht
Peugeot heeft in eerste instantie een drietal motoren beschikbaar voor de 1007. De twee benzinemotoren met een inhoud van respectievelijk 1,4- en 1,6-liter zijn leverbaar met de sequentiële 2-Tronic versnellingsbak; bij de 1,6 is een 2-Tronic zelfs de enige mogelijkheid De 1,4-liter HDi is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de praktijk stelt de 1,6-liter, die op papier met 100 pk krachtig genoeg lijkt, enigszins teleur. Het vermogen komt er niet helemaal uit. Deels wijten we dit aan de sequentiële bak, die technisch op dezelfde leest geschoeid is als de SensoDrive- vn Citroën. Bij de 1,4-liter HDi (70 pk)is nauwelijks merkbaar dat er een diesel onder de motorkap zit. Het koppel van 160 Nm maakt het mogelijk om deze versie redelijk schakellui te rijden. De 1,4-liter benzinemotor met een vermogen van 75 pk komt in de 1007 echt te kort. Maar de Peus is in z'n segment wel een zwaargewicht. Zelfs de 1,4 legt al ruim elfhonderd kilogram in de schaal; alleen de schuifdeuren zijn samen al goed voor meer dan tachtig kilo, en zo schiet het lekker op. De 1007 verdient krachtiger motoren. Peugeot onderkent dat en heeft die dan ook in de pijplijn. Die zullen de nieuweling zeker meer recht doen.
Prijzen 1007
Urban 1.4 16.800 euro
Urban 2-Tronic 1.4 17.500 euro
Gentry 1.4 18.400 euro
Gentry 2-Tronic 1.4 19.100 euro
Gentry 2-Tronic 1.6 16V 19.900 euro
Sporty 2-Tronic 1.4 19.900 euro
Sporty 2-Tronic 1.6 16V 20.700 euro
Urban HDi 1.4 20.500 euro
Gentry HDi 1.4 22.100 euro
Sporty HDi 1.4 22.900 euro

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.