Gereden: Opel Astra OPC
Al meteen merk je dat Opel van de nieuwe Astra OPC geen erg gepolijste sportieveling wilde maken. Zijn direct ingespoten viercilindermotor komt er als vanouds vrij bruut in zodra de turbo eenmaal is opgespoeld en dat maakt het een behoorlijk brute auto om te rijden. Je zou dit karakter inmiddels bijna 'ouderwets' gaan noemen in een wereld vol steeds soepeler presterende turboblokken, maar het past de Astra ontzettend goed. Samen met de bekende, heerlijk hese 'Jet Sound' uit de uitlaten (die was bij de vorige OPC ook volop aanwezig) is ook de nieuwe OPC een bovengemiddeld spectaculaire auto om in te rijden.
Tegenover dat brute geweld tijdens optrekken (en remmen dankzij de puike Brembo's) staat een schitterend karakter zodra je de bocht uit wilt knallen. Opel monteert standaard een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen en die zorgt er voor dat de Astra zijn krachten goed kwijt kan. Ja, je voelt wat torque steer, maar zelfs onder vol gas blijft de OPC schitterend zijn koers volgen. Het voelt allemaal erg eerlijk, en dat is een groot compliment voor een hete hatchback. Al hadden ze die OPC-functie van de besturing vooral lekker achterwege mogen laten...
Lees de volledige Eerste Rijtest met de Opel Astra OPC in AutoWeek 27 die vanaf volgende week woensdag overal te koop is. Bovendien komen we al heel snel met een video, dus houd deze website in de gaten!