Gereden: Nissan Pulsar
De Nissan Pulsar is er bij zijn komst naar de showroom later dit jaar als 1.2 DIG-T en als 1.5 dCi. We gaan voor de benzineversie, een 1.2 viercilinder met turbo dus. Precies, net zo'n motor als partner Renault aanbiedt. Sterker nog, het is dezelfde krachtbron die in Franse dienst TCe genoemd wordt. Hier levert hij 115 pk. Op zich genoeg, al merken we wel dat hij gekoppeld is aan handgeschakelde zesbak met zeer lange overbrengingen. Gaat het ook maar een beetje heuvelop dan moet je terugschakelen. Aan de andere kant wel weer zo rustig bij constante snelheden. Staat de snelheidsmeter op de maximaal toegestane snelheid in Nederland dan draait het blok maar 2.600 toeren.
Relax, comfortabel, zo maar twee woorden die in ons opkomen voor de beschrijving van het rijden. De Pulsar heeft een stil onderstel, en gaat zeer netjes om met ongeregeldheden in het wegdek. Zodra er een paar bochten opdoemen blijkt dat de auto bepaald niet sportief is aangelegd. Onderstuur treedt snel op, ga je van het gas dan hef je dat niet zo snel op als je zou willen. Gewoon rustig aan doen dus!
De besturing doet sterk aan die van de Qasqhai denken, niet heel licht en voldoende precies. Wel staat de Pulsar minder los op de veren dan de crossover wat minder overhellen in bochten oplevert.
Qua rijden doet de auto sterk denken aan het karakter van de Hyundai i30 en dat van de Kia Cee'd. C-segmenters als de Peugeot 308 en Mazda 3 bieden viel meer rijplezier, zeker die laatste. Da's dan ook niet waar de Nissan Pulsar het van moet hebben, de Japanners zetten in op value for money en vooral op heel veel ruimte. Maar daar zullen we uitgebreider op ingaan in de eerste rijtest die in AutoWeek 39 staat, en die verschijnt woensdag 24 september.
Lees meer in AutoWeek 39 en houd natuurlijk ook de site in de gaten voor de video van de Nissan Pulsar.