Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Nissan Micra

Gereden: Nissan Micra
  • Nieuws
2 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Over een jaar of twee komt Nissan met een compleet nieuwe Micra. Tot die tijd moeten we het doen met een gefacelifte versie. Nou ja, moeten... 'n Beetje extra beenruimte achterin was aardig geweest, maar verder valt er prima met de kleine Nissan te leven.

De weg omhoog

Over een jaar of twee komt Nissan met een compleet nieuwe Micra. Tot die tijd moeten we het doen met een gefacelifte versie. Nou ja, moeten... 'n Beetje extra beenruimte achterin was aardig geweest, maar verder valt er prima met de kleine Nissan te leven.

Tekst Rob van Ginneken, foto's René Oudshoorn

Eigenlijk kun je de introductie van de nieuwe Micra bij wijze van spreken wel schriftelijk afdoen. De veranderingen liggen tamelijk voor de hand. Laten we beginnen bij het begin: het uiterlijk. Daarop zijn de bekende persteksten over 'meer volwassen' en 'het nieuwe familiegezicht' van toepassing. Dikkere bumpers in kleur, de bekende grille met de twee vleugeltjes, koplampen achter helder glas, extra stootlijsten hier en daar. Afijn, het recept is bekend.
Achter vallen weer andere details op. Zoals de aangepaste verlichtingsblokken, een omhoog verhuisd derde remlicht, andere handgreep achterop (helaas moet je de klep met de sleutel openen) en bijvoorbeeld een iets logischer gevormde wisser. Die laatste staat niet langer pront rechtop, maar loopt met een zwierige curve naar rechts. Afijn, voeg daar ook nog details aan toe als een andere omlijsting van de nummerplaten en een aangepaste vormgeving van de wielen en je weet ongeveer alles.

Aan het werk

Toch? Nou, nee. De heren hebben zich er helemaal niet zo makkelijk vanaf gemaakt. Zo is een nieuw interieur ontworpen dat de styling van de grotere modellen volgt. En dat mag je in een basismodel natuurlijk graag horen. Het moet gezegd: het ziet er niet verkeerd uit. Vooral als je een versie kiest met het zogenaamde Ambition interieur.
Het two-tone dashboard is dan namelijk steenrood en antracietkleurig. Ook de bekleding heeft rode accenten. De andere mogelijkheid is het Classic interieur. De naam zegt het al: klassiek. Dezelfde vormen, maar je hebt nog maar zelden zoveel verschillende tinten grijs gezien.
Verder valt er weinig te zeuren. Je zit goed en hebt voorin nog heel redelijk de ruimte ook. Achterin is het allemaal een tikje krapper geregeld, maar deze Micra is natuurlijk ook hoogstens een auto voor het spreekwoordelijke kleine gezin.

Techniek

Ook de techniek is beetgepakt. Om te beginnen valt op dat je naast de bekende 1-litermotor met 44 kW/60 pk nu kunt kiezen voor een 1.4-literversie. Uiteraard ook een zestienklepper. De grote benzinemotor groeide om heel precies te zijn van 1275 cc naar 1348 kubieke centimeters. Het heilzame effect is dat hij niet alleen meer power levert (60 kW/82 pk), maar ook een portie extra trekkracht (108 Nm). En daarmee is het een hele vlotte jongen geworden. Een top van 170 kilometer en een sprint naar honderd in 11,9 tellen is immers niet verkeerd. Nu we toch de boekhouding verzorgen: Nissan belooft een verbruik rond de 6,4 liter op 100 kilometer.
Dieselaars kunnen overigens ook terecht bij de 1.5-liter D met 42 kW/57 pk. Je vraagt je alleen wèl af waarom je dat eigenlijk zou doen, want hij is maar marginaal zuiniger dan de 1-liter benzine en kost een mille of zes meer. We durven het omslagpunt niet eens te berekenen. Een gokje: veertig-, vijftigduizend kilometer per jaar?
Nissan heeft overigens ook de transmissies gemodificeerd. Bij de handgeschakelde versies werden één en twéé langer om het geluid terug te dringen, terwijl de CVT automaat door wat nieuwe techniek ook 'kruipt' als je hem inschakelt. Kennelijk was dat een wens van de kopers. Nu we het toch over geluid hebben: rustig rijdend is die CVT inderdaad een verademing, maar als je hem op zijn staart trapt, loeit de motor er wel èrg lustig op los. Zeker in de Sport-stand.
Alles bij elkaar betekent de nieuwe Micra best een stap vooruit. Sturen deed hij al heel aardig, het comfort is merkbaar opgeschroefd, het oogt allemaal fraaier en ook details als verbeterde remmen en bijvoorbeeld een anti-diefstal startblokkering zijn nooit weg.
Tot slot de prijzen. De 1-liter is er vanaf 21.495 gulden (zonder stuurbekrachtiging), de nieuwe 1.4 in een Comfort-versie heb je bijvoorbeeld vanaf een kleine 25 mille.

Alle gegevens en prijzen vindt u in CarBase Actueel.

Nissan

PRIVATE LEASE Nissan

INFO
Nissan Micra
Nissan Micra
Nissan Micra
€ 339
Stel samen ▸
Nissan Juke
Nissan Juke
Nissan Juke
€ 399
Stel samen ▸
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
€ 444
Stel samen ▸
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
€ 499
Stel samen ▸
Nissan Ariya
Nissan Ariya
Nissan Ariya
€ 664
Stel samen ▸
Nissan in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Nissan Pixo

    Nissan Pixo

    • 2011
    • 160.219 km

    € 3.250

    Nissan Primastar 100.29-350 1.9CDi HD I 2e Eigen I 6 Bak I Verhoogd I Trekhaak I 3 Zits I Camper ombouw I 2x Sleutel & Boekje

    Nissan Primastar 100.29-350 1.9CDi HD I 2e Eigen I 6 Bak I Verhoogd I Trekhaak I 3 Zits I Camper ombouw I 2x Sleutel & Boekje

    • 2005
    • 243.947 km

    € 4.499

    Nissan Juke 1.6 N-Connecta , trekhaak , camera , navi , bose sound Lage kilometerstand !!

    Nissan Juke 1.6 N-Connecta , trekhaak , camera , navi , bose sound Lage kilometerstand !!

    • 2018
    • 11.206 km

    € 17.950

Meer Nissan occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan specificaties
  • Nissan occasions
  • Nissan video's
Advies en informatie
  • Nissan tests
  • Nissan gebruikersreviews
  • Nissan index
PREMIUM
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer
Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

26

De Nissan Qashqai is een half jaar bij ons geweest. We reden de 158 pk sterke 1.3 viercilinder...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Op zoek naar... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar... een occasion voor gezin...

    61
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    6
    • 18 mei 2022
  • Achtergrond
    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    22
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan verwacht rest van het jaar geen Russische productie meer

    Nissan verwacht rest van het jaar geen...

    4
    • 13 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Op zoek naar... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar... een occasion voor gezin...

    61
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    6
    • 18 mei 2022
  • Achtergrond
    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    22
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan verwacht rest van het jaar geen Russische productie meer

    Nissan verwacht rest van het jaar geen...

    4
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden