Gereden: Nissan e-NV200 Business
Bij dat sterretje hoort onder meer de ontbindende voorwaarde dat de e-NV200 in de regio Rotterdam wordt aangeschaft, omdat daar de subsidies momenteel het grootst zijn. Zo gaat dat helaas in Nederland, waar de vestigingsplaats van je bedrijf bepaalt wat er voor een elektrische bestelauto betaald moet worden. Is dat bijvoorbeeld Muiden, dat onder de gesteunde regio Amsterdam valt, dan ben je zomaar een mille of zeven goedkoper uit dan in Almere, dat luttele kilometers verderop ligt. Nog gekker is dat eigenaars hun nieuwe e-NV200 al een jaar na aanschaf mogen verkopen en zodoende potentieel een flinke winst in het vooruitzicht hebben. Nissan kan daar zelf niets aan doen, maar plukt zoveel mogelijk de vruchten van de situatie. De e-NV200 verdient die extra aandacht best, want het is een buitengewoon interessant en doordacht product. Althans, voor ondernemers die dagelijks korte trajecten rijden en weinig tot geen snelwegen aandoen.
De actieradius waarmee een volledig opgeladen e-NV200 gewoonlijk van start gaat, is zo'n 120 kilometer (en niet 170 kilometer zoals Nissan in de folder roept). Toerend door de stad loopt dat getal heel geleidelijk af. Het navigatiesysteem (alleen standaard op de gereden uitvoering Business van € 23.775,-) brengt je desgewenst naar een oplaadpunt, waar je enig gehannes met de stugge laadkabels te wachten staat. Een uurtje elektrisch tanken leverde ons 15 à 20 kilometer extra bewegingsvrijheid op. Anders was de situatie na 50 snelweg-kilometers, die de reikwijdte van 120 naar 50 kilometer lieten duikelen. Ondernemers die geregeld met de e-NV200 naar hun grossier buiten de stad willen rijden, dienen zich dit goed te realiseren.
Omgekeerd evenredig is de elektrische Nissan ideaal voor in de stad, wanneer je tenminste enkele comfort-technische ongemakken voor lief wilt nemen. Zo kan de achteras bij een lege laadruimte op korte hobbels een flinke klap aan je ruggengraat uitdelen en botst je linkerknie voortdurend hard tegen de knoppen van de elektrische zijruitbediening. Stil is de auto natuurlijk wel, op een zacht maar hoogfrequent en doordringend gezoem van de elektromotor na.
De bediening van de e-NV200 is zeer gemakkelijk. De totale afwezigheid van schakelmomenten brengt een weldadige rust aan boord. Stoel- en stuurverwarming (ook alleen op de Business) blijken volgens de zeer informatieve displays op het dashboard veel efficiëntere warmtebronnen te zijn dan de gulzig kiloWatt's vretende kachel. De airco (vanaf de uitvoering Optima) kan gewoon aanblijven, die werkt opvallend zuinig. Gelukkig maar, want zonder die voorziening beslaan de ramen snel. We komen tot slechts een verbeterpunt, en dat is een eigen opbergplek voor de laadkabels, die eerst los door de laadruimte (4,3 kuub, even groot als bij de dieselversie) slingerden en daarom maar onder de passagiersstoel werden gepropt. Een kleine smet op deze bijzonder goed verzorgde elektrische bestelauto, die het ideale gereedschap lijkt voor korte ritten in de stad en - in beperkte mate - daarbuiten.