Gereden: Mitsubishi Grandis DI-D

Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D
Mitsubishi Grandis 2.0 DI-DMitsubishi Grandis 2.0 DI-DMitsubishi Grandis 2.0 DI-DMitsubishi Grandis 2.0 DI-DMitsubishi Grandis 2.0 DI-D
Omdat Mitsubishi geen eigen dieselmotoren meer ontwikkelt, klopt het tegenwoordig aan bij Volkswagen. De komende tien jaar nemen de Japanners 120.000 2.0 TDI's af, onder meer voor de Grandis. De MPV is de eerste die daarvan gaat profiteren.
Omdat Mitsubishi geen eigen dieselmotoren meer ontwikkelt, klopt het tegenwoordig aan bij Volkswagen. De komende tien jaar nemen de Japanners 120.000 2.0 TDI's af, onder meer voor de Grandis. De MPV is de eerste die daarvan gaat profiteren. De DI-D beschikt over de bekende 2.0 turbodiesel met pompverstuivertechniek en vier kleppen per cilinder, die in zo'n beetje alle moderne producten van de Volkswagen Groep leverbaar is. In Mitsubishi-terminologie heet een direct ingespoten turbodiesel DI-D, dus die afkorting staat ook op de kont van de Grandis. De specificaties verschillen iets, zo levert de 2.0 TDI in de meeste VW-Groep-producten 140 pk en 320 Nm, in de Mitsubishi liggen de waarden iets lager, namelijk 136 pk en 310 Nm. Het is zaak om de 1.710 kilo wegende Grandis DI-D boven de 2.000 toeren te houden, daaronder doet de turbo nauwelijks van zich spreken. Desondanks levert hij zijn maximum koppel al bij 1.750 tpm. Bedien je de zesbak efficiënt dan is de Grandis behoorlijk vlot, maar dat zul je weten ook. Wat een kabaal maakt de motor! Tja, pompverstuivertechiek, hè. Deze vorm van inspuiting levert veel kracht en een laag verbruik op, het staat niet bekend om z'n geraffineerdheid. Mitsubishi had beter nog meer energie in de geluidsisolatie kunnen steken, want de motor is wel erg nadrukkelijk aanwezig. De DI-D werkt samen met een handgeschakelde zesbak, waarvan de pook onderaan het dashboard zit. Lekker dicht bij het stuur. Overigens vraagt de bak wel om een voorzichtige schakelwijze, wie te snel de koppeling op laat komen hoort een licht geratel van de tandwielen. Mitsubishi geeft een top op van 195 km/h, en daar lijkt het niet ver naast de zitten, want op de Duitse Autobahn krijgen we na enig aandringen de snelheidsmeter op 200. De rijwindgeluiden hebben de brommende diesel dan al lang overstemd. Ook de sprint van 0-100 km/h mag er zijn, volgens de fabriek klaart de DI-D dit klusje in 10,8 seconden waarmee hij dus ongeveer even snel is als de Grandis 2.4 benzine. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 15,2 is de dieselende Grandis ongeveer even zuinig zijn als een Volkswagen Touran met dezelfde motor. De Grandis DI-D voldoet aan de Euro IV-normen, begin 2006 biedt Mitsubishi ook een roetfilter aan. De Grandis DI-D is leverbaar vanaf € 34.495 Een uitgebreide rij-impressie van de Mitsubishi Grandis DI-D staat in AutoWeek nummer 28 die vanaf 6 juli in de winkel ligt.