Gereden met filmpje: Seat Leon Ecomotive

Seat Leon Ecomotive
Seat komt in een steeds groenere stemming en presenteert na de Ibiza de Leon Ecomotive. We reden de Leon, een extra zuinige 1.9 TDI die volgens de fabrikant een verbruik van 1 op 22,2 haalt, op lege Spaanse wegen.
De versnellingsbak bij 80 km/h in vijf zetten en 'm daarin bij snelheden van pakweg 70 tot 120 km/h laten staan, da's verleden tijd met de Leon Ecomotive. Om het verbruik te drukken heeft de extra zuinige diesel net als de Ibiza Ecomotive en de Bluemotion-uitvoeringen van Volkswagen ontzettend lange overbrengingsverhoudingen op de derde, vierde en vijfde versnelling en dat betekent vaker terugschakelen. Het maximum koppel van 250 Nm ligt bij 1.900 toeren, terwijl de toerenteller bij constante snelheden tot 100 km/h veel minder aangeeft. Bij 80 km/h in vijf draait het blok nog niet eens 1.500 toeren en dientengevolge trekt er een zware brom door de auto. Gaat het zoals tijdens de eerste kennismaking in Spanje bergop dan moet je echt terugschakelen. Maar ook de versnellingen drie en vier zijn bijzonder lang. Doordat de 1.9 TDI met pompverstuivertechniek een rumoerige diesel is, valt het extra op wanneer de motor zwaar moet werken. Dat andere karakter van de auto vraagt echt gewenning voor de bestuurder en na een tijdje zal die merken dat de Ecomotive op z'n best is tussen de 1.800 en 2.500 toeren.
 De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 6 die vanaf vandaag in de winkels ligt.
Video

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.