Gereden: Mercedes CLK Cabrio
In de omgeving van Mallorca deden we de eerste rij-indrukken op met de nieuwe Mercedes CLK Cabrio. Er is veel aandacht aan de stoffen cabriokap besteed.
Er is keuze uit nog vijf – bekende – motorvarianten. Dat zijn de 200 viercilinder Kompressor (163 pk), twee V-zessen, één van 2,6 liter (170 pk) en één van 3,2 liter (218 pk), en een 5,0-liter V8 (306pk). Topmodel is ook hier een AMG-versie, de CLK 55 AMG met 367pk. De diesel uit de coupé is niet leverbaar, dat vindt Mercedes niet bij het ware cabriogevoel passen. Voor de aandrijving is bij de 200 en de 240 standaard gekozen voor een handbak met zes versnellingen. De andere zijn uitgerust met een vijftrapsautomaat, in de AMG voorzien van Speedshift. In de stand 'M' is de gewenste versnelling met knoppen achter het stuur te kiezen.
Het dak van de CLK is er natuurlijk niet zomaar afgezaagd. Voor de ontwikkeling van de Cabriolet heeft Mercedes samengewerkt met specialist Karmann. De soft-top met glazen achterruit (verkrijgbaar in zwart, blauw of grijs) is volledig automatisch te openen en te sluiten, van binnenuit of per afstandsbediening. Een dak met plaatdelen is ook overwogen, maar dat zou ten koste gaan van de bagageruimte. Is de kap eenmaal keurig weggewerkt achter de achterbank, blijft er nu 390 liter kofferinhoud over. Aanzienlijk meer dan bij de cabrio's van concurrenten Audi A4 en BMW 3-serie. In gesloten toestand is de CLK uitzonderlijk stil te noemen. De kap is door z'n meerdere lagen perfect geïsoleerd en levert door z'n vorm een cW-waarde van slechts 0,30.
Haal je het dak van een auto, dan wordt de koets weker. Dus werden aan de carrosserie de nodige verstevigingen aangebracht. Dat maakt de cabrio fors zwaarder dan de coupé, het verschil is meer dan 200 kilo. Het zorgt er wel voor dat de wagen erg solide aandoet en slechts minimaal slapper aanvoelt dan de gewone CLK. Kraakjes en rammeltjes zijn 'm vreemd, ook op de meest hobbelige binnenwegen. Wegligging en besturing typisch Mercedes: gedegen, maar met gepaste afstandelijkheid. ESP, ASR, ABS en Brake Assist zijn standaard op alle varianten en houden een oogje in het zeil. Over veiligheid gesproken: mocht je over de kop gaan, dan schieten in drietienden van een seconde twee rolbeugels omhoog uit de achterstoelen.
Ten opzichte van zijn voorganger (vanaf 1998 op de markt) is de nieuwe CLK Cabriolet iets groter geworden. Zo groeiden de lengte en de wielbasis met respectievelijk 71 en 25 millimeter. Dat wil echter niet zeggen dat het op de achterstoelen (bank is niet het goede woord) riant zitten is. Veel langer dan pakweg 1,75 meter moet je niet zijn, anders kunnen de knieën wel eens pijn gaan doen.
Prijzen starten bij € 61.800 voor de CLK 200 Kompressor Cabriolet Avantgarde. De AMG-versie kost € 126.300.