AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Mazda Tribute

  • Autonieuws
1 december 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
't Duurt nog wel even voor Mazda's eerste SUV in de Nederlandse showrooms zal staan, maar de internationale autopers heeft inmiddels al uitgebreid met de Tribute kunnen kennismaken: dat viel lang niet tegen!

Geslaagde samenwerking

't Duurt nog wel even voor Mazda's eerste SUV in de Nederlandse showrooms zal staan, maar de internationale autopers heeft inmiddels al uitgebreid met de Tribute kunnen kennismaken: dat viel lang niet tegen!

Tekst Henny Hemmes, foto's Don van der Vaart

Zo'n drie jaar geleden was het begrip sport-ute in ons land nog onbekend. Toen moest je uitleggen dat 't, net als SUV de korte term was voor Sport Utility Vehicle. Intussen is de markt voor deze sportieve, hoogpotige stationwagenachtige voertuigen verdrievoudigd, en weten automobilisten intussen wel wat een SUV is. In 1997 werden er in Nederland ruim 3.000 verkocht en in 1999 waren dat er 9.000. Hoewel de markt hier niet zo explosief zal groeien als in de V.S., zit er nog steeds rek in de mogelijkheden voor nieuwe merken en types. Logisch dus dat Mazda, dat nog geen SUV had, nu met moeder Ford één platform deelt voor z'n eerste sport-ute, de Tribute. Dat is op zich niet zo nieuw, want de samenwerking tussen de Japanners en de Amerikanen bracht al eerder auto's voort op gemeenschappelijke bodemplaten, zoals de Probe, de 626, de 323F en de Premacy. Maar dit is wel de eerste keer dat er een actieve samenwerking was tussen de Research & Development- en productieteams van Mazda en Ford. Technici van beide fabrikanten werkten twee jaar samen aan het project in Horishima.
De andere helft van de tweeling is de Ford Escape, die voor Europa - waar die naam niet gebruikt kan worden - Maverick is gedoopt. Beide modellen zullen hier in het voorjaar verschijnen.

Samen delen

De twee SUV"sdelen niet alleen de bodemplaat, ze maken ook gebruik van dezelfde motoren. Zowel de 2-liter viercilinder als de 3-liter V6 is afkomstig uit het Ford-magazijn, maar beide zijn door de Mazda-technici nog verder verfijnd. Zo heeft bijvoorbeeld de Duratec V6 andere koppen en in- en uitlaatspruitstukken gekregen. De 16-kleps Zetec-viercilinder heeft een vermogen van 124 pk en een maximum koppel van 175 Nm bij 4500 tpm. De zescilinder levert 198 pk en heeft een koppel van 265 Nm bij 4650 tpm.
De 2-liter werkt samen met een handgeschakelde vijfbak en de V6 met een 4-traps automaat. De basisversie van de Tribute heeft alleen voorwielaandrijving, maar de andere versies zijn uitgevoerd met 4WD.
De vierwielaandrijving van de Tribute heeft een zogenaamde Rotary Blade Coupling (RBC), een koppeling die vlak vóór de achteras is geplaatst. Hij zorgt ervoor dat het koppel automatisch over de voor- en achterwielen wordt verdeeld: onder normale omstandigheden gaat het grootste gedeelte van het koppel naar de voorwielen. Als er een verschil is in snelheid tussen de voor- en achterwielen, dan wordt er meer koppel naar de achterwielen gestuurd. Door middel van een simpele knop op het dashboard kan je handmatig een elektrische bekrachtiging instellen, zodat je bij elke snelheid 4WD hebt in de verhouding 50:50.
Zonder een lage gearing en met een wielophanging die vooral is afgestemd op begaanbare wegen, mag je van de Tribute niet verwachten dat hij echte offroad-kwaliteiten heeft. Maar je kunt er gemakkelijk je skibestemming mee bereiken of door 't bos toeren.

Ruim

Qua styling onderscheidt de Tribute zich duidelijk van zijn Ford-broeder. Hij ziet er met de lage grille en zijn vloeiend gelijnde carrosserie trouwens eerder elegant dan stoer uit.
Alle uitvoeringen zijn uitgerust met kunststof bumpers en kunststof beschermplaten op de dorpels en de portieren. De Tribute is beschikbaar in twee uitvoeringen. De 2-liter basisversie (dus met 2WD) is er alleen als Exclusive, de 2.0 4WD is er als Exclusive en als Touring en de 3-liter V6 komt alleen als Touring. Die heeft bovendien standaard een viertraps automaat. Alle Tributes hebben ABS en airco.
De Touring-versies zijn herkenbaar aan lichtmetalen velgen met verchroomde wielbouten, mistlampen vóór, dakrails en spatbordverbreders in carrosseriekleur. Bovendien hebben ze cruise control, afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling, een met leer bekleed stuur, een afdekzeil voor de bagageruimte en twee opbergvakjes in het plafond.
De bagageruimte van de Tribute heeft een inhoud van 368 liter en die van de V6 meet 317 l, dit als gevolg van een dikkere laadvloer, waaronder wat extra (kleine) opbergvakjes zitten. Die inhoud is uit te breiden tot maximaal 2245 l als je de achterbankzitting (60/40) compleet omklapt.
Binnenin is het trouwens lekker ruim. De breedte van de Tribute is met 1.80 m dan ook niet bepaald onder de maat. En dat merk je aan de schouderruimte: achterin kunnen drie passagiers van normaal formaat ook goed zitten.
Achter het stuur kun je gemakkelijk de juiste positie vinden, en wie zich de luxe van de V6-versie permitteert, krijgt automatisch lederen bekleding en een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel. Bestuurders-, passagiers- en zij-airbags behoren tot de standaard uitrusting.

In volle vaart

Onze eerste rij-indrukken doen we op in het Italiaanse Piemonte, het fraaie gebied in de buurt van Turijn. We stappen eerst in de V6, die zich onmiddellijk doet gelden als een levendige auto. De V6 met 200 pk vormt een sterke combinatie met de automaat. Je kunt snel schakelen met de transmissie. Deze versie is trouwens goed voor het respectabele trekgewicht van 1700 kg.
Als je met de Tribute V6 op weg bent, merk je nauwelijks dat je in een SUV zit. Hoewel hij heus niet veel overhangt in bochten, is hij door bruuske stuurbewegingen wel aan het wiebelen te krijgen. Met zijn superdirecte en precieze besturing en zijn onafhankelijke wielophanging heeft hij meer het karakter van een personenauto dan van een SUV.
Als je uit zo'n sterke 3-liter versie overstapt in de 2-liter met 125 pk, verwacht je dat je toch een flinke stap terug moet doen. Maar dat valt enorm mee! De 2-litermotor reageert vlot, en door vlot te schakelen kun je optimaal gebruik maken van het koppel van 175 Nm. Je mist tijdens de heuvelklim wel wat kracht en bij de rit in vliegende haast naar het vliegveld ook wat topsnelheid, maar niemand hoeft zich met de 2-literversie gestraft te voelen. Te meer omdat zijn wegligging nog een tikje meer weg heeft van dat van een 626 dan de V6. De 2.0 ligt dankzij kortere veren ook duidelijk wat lager. Mensen die regelmatig een trailer willen trekken, zijn echter beter af met de 3-liter V6.
De Tribute 2.0-versies zijn vanaf april beschikbaar; de 3.0 V6 komt rond juli.

Voor alle gegevens en prijzen kijk in CarBase Actueel.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Mazda

Uitgelicht aanbod

    Sportbreak 1.8i Exclusive / 1e eigenaar/ Apk 2022 / Lees tekst ! ! !

    Mazda 6 Sportbreak 1.8i Exclusive / 1e eigenaar/ Apk 2022 / Lees tekst ! ! !

    • 2005
    • 231.632 km

    € 1.550

    2.3 Turbo Executive 20" velgen met nieuwe banden

    Mazda CX-7 2.3 Turbo Executive 20" velgen met nieuwe banden

    • 2008
    • 199.678 km

    € 6.950

    1.4T 140pk TS+ SkyActiv *Navi, zeer compleet!*

    Mazda 3 1.4T 140pk TS+ SkyActiv *Navi, zeer compleet!*

    • 2016
    • 65.816 km

    € 14.940

Meer Mazda occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda specificaties
  • Mazda occasions
  • Mazda video's
Advies en informatie
  • Mazda tests
  • Mazda gebruikersreviews
  • Mazda index
Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

‘Middelmaatje’ Mazda CX-30 groeide in twee jaar uit tot de populairste nieuwe Mazda van Nederland....

Lees meer
Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond

Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond

Wie wel eens op zoek is geweest naar een gebruikte Mazda MX-5 weet het: die auto’s willen nogal...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Elektrische Mazda CX-30 EV gepresenteerd

    Elektrische Mazda CX-30 EV gepresenteerd

    16
    • 19 april 2021
  • Review
    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    2
    • 18 april 2021
  • Review
    Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2015)

    Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2015)

    2
    • 18 april 2021
  • Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

    Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

    • 16 april 2021
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    5
    • 8 april 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    8
    • 7 april 2021
  • PREMIUM
    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    • 6 april 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Mazda CX-30 EV gepresenteerd

    Elektrische Mazda CX-30 EV gepresenteerd

    16
    • 19 april 2021
  • Review
    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    2
    • 18 april 2021
  • Review
    Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2015)

    Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2015)

    2
    • 18 april 2021
  • Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

    Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

    • 16 april 2021
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    5
    • 8 april 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    8
    • 7 april 2021
  • PREMIUM
    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    • 6 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep