Gereden: Lancia Musa

Lancia Musa
Is de Lancia Musa een Fiat Idea in een luxe en te dure jas of is het een compacte ruimte-limousine die best wat meer mag kosten?
Is de Lancia Musa een Fiat Idea in een luxe en te dure jas of is het een compacte ruimte-limousine die best wat meer mag kosten?

De verwantschap met de Fiat Idea wordt aardig gecamoufleerd, want als de auto zo voor je staat, zou je niet zeggen dat ongeveer driekwart van de componenten van de auto overeenkomt. Want het zijn juist de onderdelen die direct aan de oppervlakte liggen die anders zijn. Bijvoorbeeld de typische Lancia-neus met flinke grille en grote koplampen en de 'dikke' achterklep die door z'n chromen randjes wat chiquer oogt.
Binnenin is de Musa voorzien van mooiere bekleding en wat chromen randjes, maar verder is het vooral Idea wat de klok slaat. Dat is overigens geen slecht begin, want het interieur van de Idea was ook al prima ingedeeld. En door het gebruik van warme kleuren als bruin en beige wordt het nog een soort van gezellig binnen in de auto.
Achterin blijkt de Musa een handige auto. Zo is de achterbank eigenlijk geen bank, maar is hij opgebouwd uit drie losse stoelen, waarvan de middelste een stuk smaller is. Je kunt ze bovendien naar voor en achter verschuiven en de leuning is ook verstelbaar. Zo kun je dus het interieur aanpassen aan de hoeveelheid bagage of mensen die je wilt meenemen.
Voorin kun je vrij gemakkelijk een goede zitpositie vinden en de stoelen zijn van redelijke vorm, ook al zouden we liever wat langere zittingen hebben. Fijn is dat de pook lekker hoog op het dashboard zit en dus goed binnen handbereik is. Ook Lancia heeft ons nog niet duidelijk kunnen maken waarom de klokken in het midden van het dashboard moeten. Je legt de krant toch ook niet rechts van je neer als je 'm wilt lezen?
Onder de motorkap valt er niet bijzonder veel te kiezen. Er staan drie motoren op het programma, waarvan twee diesels. Allemaal zijn het bekende producten. De enige benzinemotor is de 1.4 16V van 95 pk. En natuurlijk kun je de 1,3-liter MultiJet-diesel met 70 pk krijgen en de 1.9 MultiJet met 100 pk. We hadden alleen de gelegenheid om de 1.9 uit te proberen en met de indrukken van de Idea 1.3 nog vers in het geheugen kunnen we concluderen dat die net dat beetje pit heeft dat de 1.3 moet ontberen.
Inderdaad, de Musa is gewoon een Idea met wat ander design. Aan de rij-eigenschappen en functionaliteit werd niets veranderd. Het grote verschil zit 'm dus in het design en het kleurgebruik. Lancia heeft nog geen prijzen en wil slechts een indicatie geven van de vanafprijs: € 18.750. Maar reken er maar op dat het programma zal doorlopen tot boven de 25.000 euro. Wij durven te beweren dat je de Musa niet veel zult zien. Het zal dus een nogal exclusief ding gaan worden.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.