Gereden: Kia Picanto 1.1 diesel

Kia Picanto
Kia komt in oktober met een dieselvariant voor de Picanto. In Zuid-Korea reden we al met een prototype van de nieuwe versie, die als 1.1 CRDi door het leven zal gaan.

Kia komt in oktober met een dieselvariant voor de Picanto. In Zuid-Korea reden we al met een prototype van de nieuwe versie, die als 1.1 CRDi door het leven zal gaan.

De Kia Picanto krijgt een 1,1-liter diesel. Het is een afgeleide versie van de 1.5 die beschikbaar komt voor de nieuwe Rio en die we al kennen uit de Hyundai Getz. Van deze viercilinder is één cilinder verwijderd. De 3-cilinder is vervolgens aangepast voor gebruik in de Picanto. De diesel heeft een cilinderinhoud van 1120 cc en is uitgerust met de tweede generatie Bosch common-rail inspuiting (druk 1600 bar) en de Variabele Geometrie Turbo (VGT).
De nieuwe motor levert 75 pk bij 4000 tpm, heeft een maximum koppel van 152 Nm bij 2000 tpm en voldoet aan de Euro 4 emissie-eisen.
Bij een bezoek aan de Kia-fabrieken in de buurt van Seoul, hebben we met deze nieuwe versie van de Picanto gereden op de 'high speed track', een 4 km lange testbaan met twee bochten die onder een hoek van 41 graden liggen. We hebben 't meteen maar ruig aangepakt en zijn met de Picanto 1.1 CRDi met vier inzittenden de baan opgegaan. Al meteen bij het accelereren word je aangenaam getroffen door de pittige prestaties van het kleine dieseltje. Het kleine ding ging er meteen als een speer vandoor en op de snelle testbaan bereikte de Picanto al gauw een topsnelheid van ruim 185 km/h. Met de stopwatch erbij blijken dat 160 échte km/h te zijn. Niet slecht voor een kleine auto met volle belading. De diesel laat zich stationair best wel horen en het geluid dringt tijdens het rijden  ook het interieur binnen, maar het is allerminst irritant en op volle snelheid kan je gewoon met je mede-inzittenden blijven praten.
Omdat we toch de stopwatch bij de hand hadden, hebben we meteen maar de acceleratie van 0-100 km/h gemeten. Wat we al verwachten: dat viel met 15,2 seconden niet tegen.
Nu zijn deze gegevens nog niet definitief, want de motor is nog maar een prototype en moet nog worden gehomologeerd voor Europa. Kia geeft in ieder geval alvast de volgende gegevens vrij: maximum snelheid 159 km/h, 0-100 in 16,1 s en een gemiddeld brandstofverbruik van 4,2 l/100 km (1:23,7). De diesel heeft geen roetfilter nodig omdat de uitstoot binnen de perken blijft.
De Picanto 1.1 CRDi wordt in oktober bij de Nederlandse Kia-dealers verwacht.

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Kia
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 304
 
DirectLease
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 305
 
Arval
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 306
 
Leaseplan
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 335
 

Gerelateerde forumtopics