Gereden: Hyundai Veloster

Hyundai Veloster
Het heeft even geduurd, maar Hyundai meldt zich weer met een voorwielaangedreven coupé. Aan de buitenkant onderscheidt deze Veloster zich meteen al met een derde portier. Is de nieuwe Hyundai verder ook bijzonder genoeg om de concurrentie het hoofd te bieden?

De Coupés van Hyundai waren traditioneel vrij brave auto's, maar tegenwoordig tapt Hyundai uit een ander vaatje. Eerder was er al de achterwielaangedreven Genesis en nu gaat het Koreaanse merk met de Veloster de aanval op de Scirocco's en de Méganes Coupé van deze wereld openen. In de eerste instantie zou de nieuweling overigens alleen in de Verenigde Staten op de markt komen. Hyundai heeft uiteindelijk toch besloten om de auto vanaf juli bij de Europese dealers te zetten.
In Europa trapt Hyundai af met één motor, een 140 pk sterke 1,6-liter GDI benzinemotor. Het blok werkt samen met een handgeschakelde zesbak en een start-stopsysteem. Later volgen een automaat met dubbele koppeling en een potente turbomotor. Het onderstel is een doorontwikkeling van dat van de i30. We rijden met een Veloster met de Koreaanse specificaties en dat betekent dat-ie net iets te comfortabel is. In Europa krijgen we een scherper sturende Veloster, beloofden de ingenieurs ons.

De volledige rij-impressie met de Hyundai Veloster is te lezen in AutoWeek 19, die vanaf woensdag 11 mei in de winkels ligt.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.