Gereden: Hyundai Veloster
Twee maanden geleden maakten we in Zuid Korea al voor het eerst kennis met de Hyundai Veloster, de auto die dankzij z'n asymmetrische koetswerk de term 'coupé' nieuwe inhoud geeft. De op het platform van de i30 gebaseerde Veloster die we in en om Seoul reden was een exemplaar volgens Amerikaanse specificaties, wat onder andere inhoudt dat de auto voorzien was van een conventionele automatische versnellingsbak en een vrij soepel onderstel. Dat was dus niet de auto zoals we die in Europa gaan krijgen, maar goed wel genoeg voor een eerste indruk. Inmiddels hebben we de eerste kilometers met de Veloster op Nederlandse bodem afgelegd om te zien hoe de auto is met op onze wensen afgestemde techniek..
De grap van deze auto is uiteraard z'n asymmetrische carrosserie, dat is in Amerika, Azië en Europa allemaal hetzelfde: aan de linkerkant zit één portier en aan de rechter kant (daar waar kinderen op het trottoir uitstappen) zitten er twee. Ideaal zo'n extra deur om kinderen vast te gespen in het geval er geen extra weekendtassen maar kinderzitjes op de achterbank staan. De zit achter het stuur en ook die op de passagiersplaats is prima, dankzij de lekker lange stoelrails ook wanneer je boven de middelmaat uitsteekt. Achterin heb je als volwassene weinig te zoeken, bij uitstek de plek voor kinderen of extra weekendtassen wanneer je denkt dat je aan de 320 liter metende bagageruimte niet genoeg hebt.
De motor doet precies wat we van een natuurlijk aangezogen 1,6-liter benzinemotor met 140 pk anno 2011 mogen verwachten, geen vuurwerk, maar genoeg om lekker vlot met het verkeer mee te komen. De handgeschakelde zesbak is hier keurig mee in overstemming. Zonder uitschieters doet de techniek wat het moet doen. Later dit jaar komt er overigens ook nog een versnellingsbak met dubbele koppeling en voor het sportieve accent schakkelflippers aan het stuur. Wie daarna nog meer wil zal geduld moeten hebben tot volgend jaar, ze wisten ons in Korea namelijk al te vertellen dat er dan een turbo-versie aan het programma toegevoegd wordt.
Het onderstel van de auto die we rondom Seoul aan de tand voelden was nou niet bepaald wat we in Europa gewend zijn bij vlot gelijnde coupés als de Volkswagen Scirocco of de Renault Mégane Coupé. Die Veloster was meer opgezet voor comfortabel dan voor dynamisch rijden. Er werd ons in Korea echter beloofd dat de auto's die naar Europa zouden komen van een strakker afgestemd onderstel voorzien zouden worden. De mensen bij Hyundai hebben woord gehouden. De eerste kilometers op Nederlandse bodem stellen niet teleur. De auto voelt solide aan en ligt prima op de weg, zonder het comfort al te veel geweld aan te doen. Het onderstel is prima in staat om de krachten van de direct ingespoten vierpitter het hoofd te bieden.
Het voelt allemaal goed aan. Tot de eerste verkeersdrempel opdoemt. De voorkant van de auto neemt de snelheidsbeperkende hindernis zonder noemenswaardige problemen. Maar de achterwielophanging heeft er duidelijk moeite mee om na de hobbel weer te doen alsof er niets aan de hand is. De achterkant slaat bijna door tot aan de aanslag. Vering en demping achter blijken op dit onderdeel niet bepaald in balans met de rest van de auto. En dit alles met een legale snelheid.
Het is een beetje een domper op wat verder best een leuk feestje kan zijn. Het prijsvechtersimago is Hyundai duidelijk van zich af aan het schudden. Echt goedkoop is de Veloster niet, maar met een vanafprijs van € 23.995, een bijtellingspercentage van 20 procent en een mooie uitrustingslijst is de Veloster zeker in staat om een plekje voor zichzelf op de markt op te eisen.