Gereden: Hyundai i20
Hyundai is in elk geval zo slim geweest de strijd aan te gaan met wat goede unique selling points. Want al vóórdat we een meter gereden hebben, kunnen we van het papier aflezen dat de kofferbak met 326 zo'n beetje de grootste in zijn klasse is, en de de achterbank "bijna C-segment-waardig" is. Dan begin je al met een voorsprong! We rijden met de 1,25-litermotor met 84 pk, vooralsnog de enige versie die naar Nederland komt. Begin 2015 volgt een 1.1 diesel en einde zomer komt er een 1.2 turbomotor. Van die laatste komt een versie met hetzelfde vermogen maar dan zuiniger, en een versie met meer vermogen maar ook meer CO2. De Nederlandse importeur weet nog niet welke versie hij naar Nederland haalt.
De nieuwe i20 blijkt al snel een flinke stap boven de i10 te staan. Zo hoort het natuurlijk, maar je weet maar nooit. Zaken als schakelen, de koppeling, maar zeker ook het onderstel en de geluidsisolatie zijn goed op orde. Vooral op slechte wegen gedraagt de auto zich erg netjes, waarmee hij duidelijk bij de meer volwassen B-segmenters hoort. Geen Swift of Micra perikelen hier. Verwacht geen spannend of zelfs maar leuk rijgedrag, de Koreaan is een erg brave en gemoedelijke auto. Prima voor zijn doelgroep. Het motortje is een zwakker punt. De 84 pk komen er met moeite uit. Op de snelweg heuvelop (niet eens erg steil) moeten we bij 100 km/h zelfs terug van '4' naar '3' om te voorkomen dat de snelheid afneemt, en zo zwaar zijn we ook weer niet. Nu hebben we niet zoveel heuvels in Nederland, maar het geeft aan dat t allemaal net aan is. Flink poken is af en toe nodig om de boel op toeren te houden.
Lees de volledige rij-impressie van de Hyundai i20 in AutoWeek 49, die 26 november in de winkels ligt.