Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Hyundai Grandeur

Gereden: Hyundai Grandeur
Gereden: Hyundai GrandeurGereden: Hyundai GrandeurGereden: Hyundai GrandeurGereden: Hyundai GrandeurGereden: Hyundai GrandeurGereden: Hyundai GrandeurGereden: Hyundai GrandeurGereden: Hyundai Grandeur
  • Maurice de Bouvère
  • Nieuws
19 september 2005 om 14:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hyundai heeft niet de ambitie om het segment waar de E-klasse, de 5-serie en de A6 de dienst uitmaken op z'n kop te zetten met de Grandeur. En graantje meepikken is goed genoeg. En daar zou de grote Hyundai best eens toe in staat kunnen zijn.
Hyundai heeft niet de ambitie om het segment waar de E-klasse, de 5-serie en de A6 de dienst uitmaken op z'n kop te zetten met de Grandeur. En graantje meepikken is goed genoeg. En daar zou de grote Hyundai best eens toe in staat kunnen zijn. De Hyundai Grandeur is verrassend Europees. In de lijnvoering van de carrosserie ontdekken we een vleugje A6 in de vloeiend aflopende daklijn en zelfs een knipoog naar BMW's 7-serie in de achterkant, waar de kofferklep op de achterspatborden lijkt te rusten. De Grandeur is werkelijk breed, bijna 1,87 meter. Daarmee is hij 40 millimeter breder dan de XG. Met een lengte van 4,90 meter meet hij 20 millimeter meer dan z'n voorganger. Maar met een aantrekkelijk ogende koets van voorname afmetingen alleen red je het natuurlijk niet. Rijeigenschappen moeten ook op Europese leest geschoeid zijn om automobilisten op dit continent te kunnen verleiden. Het onderstel, met voor een double wishbone- en achter een multilink-ophanging, is voldoende stug, maar niet te hard. Verdwenen is het sompige veerkarakter dat de XG nog kenmerkte. De vering en demping kunnen de vergelijking met die van Europese tegenstrevers aan. Alleen met korte oneffenheden heeft de Grandeur soms wat moeite; hij dribbelt er voelbaar overheen. In bochten rolt de Grandeur enigszins over z'n lengteas, maar niet in die mate dat je het gevoel hebt overstag te gaan. De voorwielen zoeken bij rap bochtenwerk de buitenzijde van de curve op. Bij gas los, komt de achterzijde voelbaar opzetten. Maar het standaard ESP, dat op non-actief kan worden gezet, houdt de zaak prima in het gareel. De besturing, met een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging gaat voldoende zwaar. Opvallend stil De Hyundai is opvallend stil. Alleen bij fel accelereren doet de 3,3-liter van zich spreken. Onder normale rijomstandigheden houdt de zescilinder zich aangenaam op de achtergrond. Het 235 pk sterke aggregaat maakt de Koreaanse sedan tot een vlotte jongen. De sprint van 0 naar 100 km/h is in 7,8 seconden gepiept, en de topsnelheid ligt volgens de fabriek op een respectabele 235 km/h; getallen waarmee je in de premiumklasse best voor de dag kunt komen. In het interieur heerst een ambiance van rust. Geluiden vanuit het motorruim worden zoals gezegd adequaat uit het inzittendencompartiment geweerd. Maar ook de opzet van de cockpit draagt bij aan de rustgevende sfeer aan boord. Het dashboard oogt modern en is simpel van opzet. Bijna té eenvoudig voor een auto uit het premiumsegment. Toeters en bellen ontbreken. Het instrumentarium kent een traditionele opstelling van de klokkenwinkel en is prima afleesbaar.
 Over de standaarduitrusting valt sowieso niet te klagen. Stoelverwarming is standaard, evenals het genoemde dual-zone klimaatcontrolesysteem. Een elektrisch bedienbaar gordijn voor de achterruit ontbreekt niet af fabriek, net zo min als xenon-verlichting. Cruise control, parkeersensoren in de achterbumper en elektrisch bedienbare portierruiten, het zit er allemaal op en aan. De volledige rij-impressie met de Hyundai Grandeur staat in AutoWeek 39, die komende woensdag in de winkels ligt.
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Grandeur
Hyundai Hyundai Grandeur
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Grandeur specificaties
  • Hyundai Grandeur occasions
  • Hyundai Grandeur video's
Advies en informatie
  • Hyundai Grandeur tests
  • Hyundai Grandeur gebruikersreviews
  • Hyundai Grandeur index
PREMIUM
Hyundai Grandeur 2.2 CRDi VRT StyleVersion

Hyundai Grandeur 2.2 CRDi VRT StyleVersion

Wie wil meedoen in de zakelijke klasse kan natuurlijk niet zonder dieselmotor. Dat besef had...

Lees meer
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Hyundai Grandeur terug als EV

    Hyundai Grandeur terug als EV

    21
    • 8 november 2021
  • Nieuws
    Hyundai laat vernieuwde Grandeur zien

    Hyundai laat vernieuwde Grandeur zien

    39
    • 4 november 2019
  • Nieuws
    Hyundai Grandeur voor het eerst in beeld

    Hyundai Grandeur voor het eerst in beeld

    26
    • 25 oktober 2019
  • Nieuws
    Hyundai laat nieuwe Grandeur zien

    Hyundai laat nieuwe Grandeur zien

    31
    • 27 oktober 2016
  • Nieuws
    Hyundai Grandeur probeert het weer

    Hyundai Grandeur probeert het weer

    31
    • 17 november 2010
  • Nieuws
    Hyundai Grandeur verkent ook Europa

    Hyundai Grandeur verkent ook Europa

    37
    • 30 juli 2010
  • Nieuws
    Hyundai Grandeur flink in prijs omlaag

    Hyundai Grandeur flink in prijs omlaag

    42
    • 3 juli 2009
Merk
Merk
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    29
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    13
    • 27 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Stargazer: nieuwe excentrieke MPV

    Hyundai Stargazer: nieuwe excentrieke MPV

    4
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai schetst Ioniq 6

    Hyundai schetst Ioniq 6

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai vernieuwt compacte cross-over

    Hyundai vernieuwt compacte cross-over

    6
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden