Gereden: Hyundai Getz
Belangrijker dat de uiterlijke wijzigingen is het verbeterde motorenpalet. Zo is de oude 1.3 liter motor vervangen door een 1.4 en heeft de driecilinder dieselmotor plaats gemaakt voor een gloednieuwe viercilinder met 88 pk en 215 Nm. Hij trekt al vanaf lage toerentallen rap weg en blijft daarbij een stuk stiller dan zijn voorganger. De echte vuurdoop laat niet lang op zich wachten; we rijden door het bergachtige gebied rond Barcelona. Daar ontpopt hij zich als een heel leuke stuurauto. Het onderstuur is voorspelbaar en gemakkelijk te corrigeren. Een tegenvaller het vreemde gevoel in het stuurwiel. Eerst is het heel licht, maar daarna lijk je tegen een soort kunstmatige, elektronische weerstand in te moeten duwen.
Ook het interieur van de Getz is aangepakt. Zo is de middenconsole opnieuw vormgegeven en zijn er wat hoogwaardigere materialen gebruikt.
Uitrusting
De Getz biedt een ruime standaarduitrusting voor zijn geld. Centrale vergrendeling zit op alle uitvoeringen, waarbij alleen de 1.1i de afstandbediening moet ontberen. Hetzelfde geldt voor de mistlampen voor. Ook een handbediende airco is standaard op de meeste uitvoeringen. De voorste zijruiten zijn op alle uitvoeringen elektrisch bediend, bij de duurdere versies is dat ook ook achterin het geval.
Wij reden met de nieuwe diesel en de 1.4i die de 1.3i vervangt, maar ook de 1.1i is bijgespijkerd en levert nu 66 pk (3 pk meer dan de oude versie) en 99 Nm. Ongewijzigd is de 1.6i, goed voor 106 pk en 144 Nm. Standaard op alle motoren is een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een viertraps automaat is alleen leverbaar op de 1.4i en de 1.6i.
Prijzen Hyundai Getz
1.1i ActiveVersion 10.995 euro
1.4i ActiveVersion 12.395 euro
1.6i DynamicVersion 14.395 euro
1.5 CRDi VGT DynamicVersion 16.495 euro
De volledige Rij-impressie van de vernieuwde Hyundai Getz staat in AutoWeek 42, die op 12 oktober verschijnt.