Gereden: Hyundai Getz

Hyundai Getz
Hyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai GetzHyundai Getz
Vorige maand op de IAA in Frankfurt liet Hyundai de vernieuwde Getz zien. De facelift behelst een nieuwe frontpartij, met andere koplampen, gewijzigde grille en dito bumper. Ook van achteren vinden we de geijkte facelifthandelingen, in de vorm van nieuwe achterlichten en een aangepaste bumper.
Vorige maand op de IAA in Frankfurt liet Hyundai de vernieuwde Getz zien. De facelift behelst een nieuwe frontpartij, met andere koplampen, gewijzigde grille en dito bumper. Ook van achteren vinden we de geijkte facelifthandelingen, in de vorm van nieuwe achterlichten en een aangepaste bumper.

Belangrijker dat de uiterlijke wijzigingen is het verbeterde motorenpalet. Zo is de oude 1.3 liter motor vervangen door een 1.4 en heeft de driecilinder dieselmotor plaats gemaakt voor een gloednieuwe viercilinder met 88 pk en 215 Nm. Hij trekt al vanaf lage toerentallen rap weg en blijft daarbij een stuk stiller dan zijn voorganger. De echte vuurdoop laat niet lang op zich wachten; we rijden door het bergachtige gebied rond Barcelona. Daar ontpopt hij zich als een heel leuke stuurauto. Het onderstuur is voorspelbaar en gemakkelijk te corrigeren. Een tegenvaller het vreemde gevoel in het stuurwiel. Eerst is het heel licht, maar daarna lijk je tegen een soort kunstmatige, elektronische weerstand in te moeten duwen.

Ook het interieur van de Getz is aangepakt. Zo is de middenconsole opnieuw vormgegeven en zijn er wat hoogwaardigere materialen gebruikt.

De volgende dag stappen we in de 1.4-liter benzine-uitvoering. In de bergen geniet de diesel duidelijk onze voorkeur. Een stevige helling blijkt een zware dobber voor de benzinemotor, je moet hem flink hoog in de toeren houden om een beetje mee te kunnen blijven komen. Zolang de weg echter vlak is (en is dat niet in vrijwel heel Nederland het geval?) is de 1.4 een erg prettige motor, die bij volgas zowaar een heel sportieve roffel ten gehore geeft.

Uitrusting

De Getz biedt een ruime standaarduitrusting voor zijn geld. Centrale vergrendeling zit op alle uitvoeringen, waarbij alleen de 1.1i de afstandbediening moet ontberen. Hetzelfde geldt voor de mistlampen voor. Ook een handbediende airco is standaard op de meeste uitvoeringen. De voorste zijruiten zijn op alle uitvoeringen elektrisch bediend, bij de duurdere versies is dat ook ook achterin het geval.

Wij reden met de nieuwe diesel en de 1.4i die de 1.3i vervangt, maar ook de 1.1i is bijgespijkerd en levert nu 66 pk (3 pk meer dan de oude versie) en 99 Nm. Ongewijzigd is de 1.6i, goed voor 106 pk en 144 Nm. Standaard op alle motoren is een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een viertraps automaat is alleen leverbaar op de 1.4i en de 1.6i.

De Getz is met alle wijzigingen tussen de E 400 en E 800 duurder geworden dan vergelijkbare uitvoeringen van het oude model. Toch is de instapprijs op een handige manier gelijk gehouden, door het aanbieden van een speciale Young-versie aan te bieden voor dezelfde prijs als de oude 1.1i ActiveVersion. De nieuwe Getz arriveert rond deze tijd bij de Nederlandse dealers.

Prijzen Hyundai Getz
1.1i ActiveVersion                               10.995 euro
1.4i ActiveVersion                               12.395 euro
1.6i DynamicVersion                           14.395 euro
1.5 CRDi VGT DynamicVersion        16.495 euro

De volledige Rij-impressie van de vernieuwde Hyundai Getz staat in AutoWeek 42, die op 12 oktober verschijnt.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.