AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
1

Gereden: Hyundai Elantra

  • Autonieuws
4 augustus 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hyundai zet de joker in en hij heet Elantra. Deze opvolger van de Lantra moet voor het Koreaanse merk de belangrijkste auto worden van de steeds maar groeiende Hyundai-modellenreeks. Kijken of de Elantra genoeg in huis heeft.

Koreaanse joker

Hyundai zet de joker in en hij heet Elantra. Deze opvolger van de Lantra moet voor het Koreaanse merk de belangrijkste auto worden van de steeds maar groeiende Hyundai-modellenreeks. Kijken of de Elantra genoeg in huis heeft.

Tekst Luc Vranken, foto"s René Oudshoorn

Dat Hyundai met de opvolger van de Lantra, de Elantra, een stap vooruit zou maken, was te verwachten. Alleen... is "ie genoeg verbeterd om het de Primera"s, Avensissen en zelfs Vectra"s van deze wereld moeilijk te maken? Jazeker, de Elantra is zo gegroeid (langer, breder, zwaarder & ruimer) dat de auto zomaar naar die categorie concurrenten toe is gekropen.
We hebben de Elantra al in AutoWeek laten zien. Als de Koreaan "live" voor ons staat, zijn we niet verrast: de sedan-achterkant vinden we zwak en behoorlijk Mazda 323-achtig, de hatchback-achterkant heeft iets van de Celica en oogt krachtig en scherp. En het front, tja, dat heeft iets van de 626 en een snufje Corolla. Een nette auto, best wel kloek ook, maar verrassend, origineel of gedurfd is "ie niet.
Stap in en je ervaart meteen al een verschil met voorganger Lantra: dit zijn serieuze autoportieren die niet misstaan op een echte middenklasser. Haal die deurklink naar boven, sla een portier dicht en je merkt dat de Elantra zwaarder is geworden ten opzichte van de Lantra. We gaan zitten en... die stoelen geven voor geen meter mee, stevige stoelen, bijna hard zelfs. We gaan nog even verder. Want ook bij starten en wegrijden merk je meteen waar Hyundai op aan heeft gestuurd met deze auto. Elantra moet staan voor serieus, stevig en solide. Aan alles merk je dat de Koreanen verder afstand nemen van het lichte, ielige en soms blikkerige dat voorgangers nog kenmerkte. Dat merk je ook in de bediening van de Elantra. De besturing lijkt wat zwaarder geworden dan die van de Lantra, maar geeft daar gevoel voor terug en de bediening van de vijfbak is echt stukken beter geworden. Schakelt als de beste Japanner en veel directer, preciezer en korter dan de vorige Lantra. We zitten heus niet te juichen binnen in de nieuwe Elantra, maar de auto doet wat "ie moet doen en doet dat domweg goed.

Rondtollen

Begin oktober staat de Elantra bij de dealer. Als sedan of hatchback met 1,6- (107 pk) of 2,0-litermotor (141 pk). Wij rijden de Elantra met laatstgenoemde krachtbron. Het is de grootste 4-cilindermotor die Hyundai levert in het model. Een fel ding dat jammer genoeg vanaf 3500 toeren qua geluid wat op de voorgrond begint te treden, maar in elk geval soepel overkomt. We hebben het beestje plots zomaar op 210 km/h richting Hamburg, maar het blok pakt ook zonder morren in drie op bij minder dan 2000 toeren. Vanaf 160 km/h voelt de Elantra eng licht en zweverig aan. Omdat het binnenste wiel in bochten met gas erop best wat wil rondtollen en de Elantra-voorwielen op nat sowieso moeite hebben met het vermogen van de 2-liter, is die 1,6-basismotor vast krachtig genoeg. Het rijden daarmee houdt u nog te goed. De 2-liter luxe GLS is stevig geveerd, je zou hem bijna stug noemen. Maar naarmate je meer kilometers aflegt, blijkt daar toch goed mee te leven. Datzelfde geldt voor die stevige stoelen. Verder valt op dat de Elantra prettig en gemakkelijk in de bediening is, "t ontbreekt u binnenin aan niets en het ruimte-aanbod is zonder meer goed. Genoeg voor knieën en kruin, zeker ook achterin. Niet vreemd, want de wielbasis groeide vijf centimeter en de oude Lantra was al niet echt klein.

Gaapgehalte

Bitter weinig hebben we aan te merken op deze nieuwe Koreaan tijdens deze eerste rij-indruk. We voelen ons er eigenlijk meteen in thuis. Niet dat het nu zo gezellig is in het grijze interieur, maar we komen niets te kort, zeker niet in de 2-liter GLS. De Elantra is geen auto waar we opgewonden wakker van zullen liggen. Integendeel, hij heeft een behoorlijk gaapgehalte. Een auto die je rationeel koopt, daar komt geen passie aan te pas. Maar de verwachte "stap vooruit" is er zeer zeker en hij is zelfs aanzienlijk te noemen. Daardoor zou de concurrentie best wél eens wakker kunnen liggen.

Dieselen? Stationwagon?

De Elantra moest er komen als sedan, vijfdeurs hatchback en natuurlijk als stationwagon. Toen de economie in het Verre Oosten in elkaar stortte, moest ook Hyundai keuzes maken. En het project Elantra Station ging de ijskast in. Daar is "ie nu weer uitgehaald en in 2002 is er een Elantra Wagon. Inderdaad ja, behoorlijk laat.
Wie mee wil doen in zakenauto-land, moet een diesel kunnen aanbieden. Begin volgend jaar, 2001, introduceert Hyundai een Elantra met een zelf ontwikkelde en gefabriceerde 2-liter TDI commonrail van 112 pk en 225 Nm.

Elantra-reeks

Begin oktober komt de Elantra als sedan en hatchback naar Nederland. De reeks zit als volgt in elkaar:
1.6i GL zonder ABS (vanaf vermoedelijk f 37.000)
1.6i GL
1.6i GLS
1.6i GLS aut.
2.0i GLS (vanaf vermoedelijk f 41.000)
2.0i GLS aut.
2.0i Executive
De hatchback kent ten opzichte van de sedan een meerprijs. Die is nog niet bekend.

Standaard met airco

Elke Elantra heeft o.a. twee airbags, vijf driepuntsgordels, een in delen neerklapbare achterbank, een airco, centrale deurvergrendeling, een boordcomputer, stuurbekrachtiging en een verstelbaar stuurwiel. Ook elektrische ramen voor zijn standaard. Alleen het instapmodel heeft geen ABS.
Een Elantra GLS doet daar nog bij: zij-airbags, blauwe wijzerplaten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun, elektrische ramen achter, middenarmsteunen vóór en achter.
De 2-liter GLS heeft daarbovenop: mistlampen voor en cruise control. Top Elantra is de Executive-uitvoering. Die heeft lichtmetaal, climate control, afstandsbediening voor de centrale vergrendeling met alarm, antenne verwerkt in de ruit, traction control, leren bekleding en hout binnenin.

Hyundai

Uitgelicht aanbod

    1.25I ACTIVEVERSION

    Hyundai i10 1.25I ACTIVEVERSION

    • 2009
    • 195.824 km

    € 2.450

    1.0 i-Drive Cool | Airco

    Hyundai i10 1.0 i-Drive Cool | Airco

    • 2013
    • 68.958 km

    € 5.450

    1.6GDi i-Catcher | Navi | Leder | Panoramadak | Trekhaak | NL auto

    Hyundai ix35 1.6GDi i-Catcher | Navi | Leder | Panoramadak | Trekhaak | NL auto

    • 2013
    • 72.499 km

    € 13.950

Meer Hyundai occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai specificaties
  • Hyundai occasions
  • Hyundai video's
Advies en informatie
  • Hyundai tests
  • Hyundai gebruikersreviews
  • Hyundai index
PREMIUM
Hyundai i10 vs. Kia Picanto - Dubbeltest

Hyundai i10 vs. Kia Picanto - Dubbeltest

In een tijd dat steeds meer merken afscheid lijken te nemen van het kleinste segment, nemen...

Lees meer
Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

96

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Hyundai Tucson - Back to Basics

    Hyundai Tucson - Back to Basics

    14
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai toch geraakt door chiptekort

    Hyundai toch geraakt door chiptekort

    12
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai laat nieuwe SUV zien

    Hyundai laat nieuwe SUV zien

    23
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Kona N krijgt 280 pk

    Hyundai Kona N krijgt 280 pk

    26
    • 8 april 2021
  • Review
    Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort (2019)

    Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort (2019)

    2
    • 7 april 2021
  • Autotest
    Test: Hyundai Tucson

    Test: Hyundai Tucson

    29
    • 6 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai noteert uitzonderlijk goede maand in VS

    Hyundai noteert uitzonderlijk goede maand...

    22
    • 2 april 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Hyundai Tucson - Back to Basics

    Hyundai Tucson - Back to Basics

    14
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai toch geraakt door chiptekort

    Hyundai toch geraakt door chiptekort

    12
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai laat nieuwe SUV zien

    Hyundai laat nieuwe SUV zien

    23
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Kona N krijgt 280 pk

    Hyundai Kona N krijgt 280 pk

    26
    • 8 april 2021
  • Review
    Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort (2019)

    Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort (2019)

    2
    • 7 april 2021
  • Autotest
    Test: Hyundai Tucson

    Test: Hyundai Tucson

    29
    • 6 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai noteert uitzonderlijk goede maand in VS

    Hyundai noteert uitzonderlijk goede maand...

    22
    • 2 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep