Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Hyundai Elantra

1
Gereden: Hyundai Elantra
  • Nieuws
4 augustus 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hyundai zet de joker in en hij heet Elantra. Deze opvolger van de Lantra moet voor het Koreaanse merk de belangrijkste auto worden van de steeds maar groeiende Hyundai-modellenreeks. Kijken of de Elantra genoeg in huis heeft.

Koreaanse joker

Hyundai zet de joker in en hij heet Elantra. Deze opvolger van de Lantra moet voor het Koreaanse merk de belangrijkste auto worden van de steeds maar groeiende Hyundai-modellenreeks. Kijken of de Elantra genoeg in huis heeft.

Tekst Luc Vranken, foto"s René Oudshoorn

Dat Hyundai met de opvolger van de Lantra, de Elantra, een stap vooruit zou maken, was te verwachten. Alleen... is "ie genoeg verbeterd om het de Primera"s, Avensissen en zelfs Vectra"s van deze wereld moeilijk te maken? Jazeker, de Elantra is zo gegroeid (langer, breder, zwaarder & ruimer) dat de auto zomaar naar die categorie concurrenten toe is gekropen.
We hebben de Elantra al in AutoWeek laten zien. Als de Koreaan "live" voor ons staat, zijn we niet verrast: de sedan-achterkant vinden we zwak en behoorlijk Mazda 323-achtig, de hatchback-achterkant heeft iets van de Celica en oogt krachtig en scherp. En het front, tja, dat heeft iets van de 626 en een snufje Corolla. Een nette auto, best wel kloek ook, maar verrassend, origineel of gedurfd is "ie niet.
Stap in en je ervaart meteen al een verschil met voorganger Lantra: dit zijn serieuze autoportieren die niet misstaan op een echte middenklasser. Haal die deurklink naar boven, sla een portier dicht en je merkt dat de Elantra zwaarder is geworden ten opzichte van de Lantra. We gaan zitten en... die stoelen geven voor geen meter mee, stevige stoelen, bijna hard zelfs. We gaan nog even verder. Want ook bij starten en wegrijden merk je meteen waar Hyundai op aan heeft gestuurd met deze auto. Elantra moet staan voor serieus, stevig en solide. Aan alles merk je dat de Koreanen verder afstand nemen van het lichte, ielige en soms blikkerige dat voorgangers nog kenmerkte. Dat merk je ook in de bediening van de Elantra. De besturing lijkt wat zwaarder geworden dan die van de Lantra, maar geeft daar gevoel voor terug en de bediening van de vijfbak is echt stukken beter geworden. Schakelt als de beste Japanner en veel directer, preciezer en korter dan de vorige Lantra. We zitten heus niet te juichen binnen in de nieuwe Elantra, maar de auto doet wat "ie moet doen en doet dat domweg goed.

Rondtollen

Begin oktober staat de Elantra bij de dealer. Als sedan of hatchback met 1,6- (107 pk) of 2,0-litermotor (141 pk). Wij rijden de Elantra met laatstgenoemde krachtbron. Het is de grootste 4-cilindermotor die Hyundai levert in het model. Een fel ding dat jammer genoeg vanaf 3500 toeren qua geluid wat op de voorgrond begint te treden, maar in elk geval soepel overkomt. We hebben het beestje plots zomaar op 210 km/h richting Hamburg, maar het blok pakt ook zonder morren in drie op bij minder dan 2000 toeren. Vanaf 160 km/h voelt de Elantra eng licht en zweverig aan. Omdat het binnenste wiel in bochten met gas erop best wat wil rondtollen en de Elantra-voorwielen op nat sowieso moeite hebben met het vermogen van de 2-liter, is die 1,6-basismotor vast krachtig genoeg. Het rijden daarmee houdt u nog te goed. De 2-liter luxe GLS is stevig geveerd, je zou hem bijna stug noemen. Maar naarmate je meer kilometers aflegt, blijkt daar toch goed mee te leven. Datzelfde geldt voor die stevige stoelen. Verder valt op dat de Elantra prettig en gemakkelijk in de bediening is, "t ontbreekt u binnenin aan niets en het ruimte-aanbod is zonder meer goed. Genoeg voor knieën en kruin, zeker ook achterin. Niet vreemd, want de wielbasis groeide vijf centimeter en de oude Lantra was al niet echt klein.

Gaapgehalte

Bitter weinig hebben we aan te merken op deze nieuwe Koreaan tijdens deze eerste rij-indruk. We voelen ons er eigenlijk meteen in thuis. Niet dat het nu zo gezellig is in het grijze interieur, maar we komen niets te kort, zeker niet in de 2-liter GLS. De Elantra is geen auto waar we opgewonden wakker van zullen liggen. Integendeel, hij heeft een behoorlijk gaapgehalte. Een auto die je rationeel koopt, daar komt geen passie aan te pas. Maar de verwachte "stap vooruit" is er zeer zeker en hij is zelfs aanzienlijk te noemen. Daardoor zou de concurrentie best wél eens wakker kunnen liggen.

Dieselen? Stationwagon?

De Elantra moest er komen als sedan, vijfdeurs hatchback en natuurlijk als stationwagon. Toen de economie in het Verre Oosten in elkaar stortte, moest ook Hyundai keuzes maken. En het project Elantra Station ging de ijskast in. Daar is "ie nu weer uitgehaald en in 2002 is er een Elantra Wagon. Inderdaad ja, behoorlijk laat.
Wie mee wil doen in zakenauto-land, moet een diesel kunnen aanbieden. Begin volgend jaar, 2001, introduceert Hyundai een Elantra met een zelf ontwikkelde en gefabriceerde 2-liter TDI commonrail van 112 pk en 225 Nm.

Elantra-reeks

Begin oktober komt de Elantra als sedan en hatchback naar Nederland. De reeks zit als volgt in elkaar:
1.6i GL zonder ABS (vanaf vermoedelijk f 37.000)
1.6i GL
1.6i GLS
1.6i GLS aut.
2.0i GLS (vanaf vermoedelijk f 41.000)
2.0i GLS aut.
2.0i Executive
De hatchback kent ten opzichte van de sedan een meerprijs. Die is nog niet bekend.

Standaard met airco

Elke Elantra heeft o.a. twee airbags, vijf driepuntsgordels, een in delen neerklapbare achterbank, een airco, centrale deurvergrendeling, een boordcomputer, stuurbekrachtiging en een verstelbaar stuurwiel. Ook elektrische ramen voor zijn standaard. Alleen het instapmodel heeft geen ABS.
Een Elantra GLS doet daar nog bij: zij-airbags, blauwe wijzerplaten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun, elektrische ramen achter, middenarmsteunen vóór en achter.
De 2-liter GLS heeft daarbovenop: mistlampen voor en cruise control. Top Elantra is de Executive-uitvoering. Die heeft lichtmetaal, climate control, afstandsbediening voor de centrale vergrendeling met alarm, antenne verwerkt in de ruit, traction control, leren bekleding en hout binnenin.

Hyundai

PRIVATE LEASE Hyundai

INFO
Hyundai i10
Hyundai i10
Hyundai i10
€ 304
Stel samen ▸
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
€ 305
Stel samen ▸
Hyundai Bayon
Hyundai Bayon
Hyundai Bayon
€ 379
Stel samen ▸
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
€ 429
Stel samen ▸
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
€ 474
Stel samen ▸
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson
€ 534
Stel samen ▸
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
€ 649
Stel samen ▸
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
€ 739
Stel samen ▸
Hyundai in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Hyundai ix20 1.6i i-Motion, Automaat, Rijklaar-Prijs

    Hyundai ix20 1.6i i-Motion, Automaat, Rijklaar-Prijs

    • 2014
    • 61.237 km

    € 13.950

    Hyundai ix20 1.4i i-Catcher

    Hyundai ix20 1.4i i-Catcher

    • 2013
    • 87.322 km

    Op aanvraag

    Hyundai Tucson 2.0I Dynamic Airco Cruise

    Hyundai Tucson 2.0I Dynamic Airco Cruise

    • 2006
    • 123.781 km

    € 4.495

Meer Hyundai occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai specificaties
  • Hyundai occasions
  • Hyundai video's
Advies en informatie
  • Hyundai tests
  • Hyundai gebruikersreviews
  • Hyundai index
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    111
    • 22 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met die elektrische sedans'

    Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met...

    26
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    15
    • 26 april 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    111
    • 22 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met die elektrische sedans'

    Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met...

    26
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    15
    • 26 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden