Gereden: Honda FR-V

Honda FR-V
Honda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-V
Als een ware Nederlandse burgervader laat Honda de gezelligheid aan boord van de auto terugkeren met de FR-V. Hoe? Gewoon, door lekker met z'n drieën knus naast elkaar voorin te zitten. Hè, gezellig!
Als een ware Nederlandse burgervader laat Honda de gezelligheid aan boord van de auto terugkeren met de FR-V. Hoe? Gewoon, door lekker met z'n drieën knus naast elkaar voorin te zitten. Hè, gezellig!

Bij de ontwikkeling van de FR-V, dat voor 'Flexible Recreational Versatile' staat, stond 'gezelligheid' zo ongeveer centraal bij Honda. Want wie wil er nou niet met z'n drieën voorin zitten? Hartstikke gezellig en het bevordert de communicatie tussen de inzittenden. Volgens Honda. Met drie volwassenen voorin zitten levert volgens ons na verloop van tijd eerder trammelant op dan gezelligheid. In de praktijk zul je alleen op korte ritjes gebruikmaken van die middelste voorstoel. Volgens Honda zullen kinderen het een feest vinden om tussen hun ouders plaats te nemen. Daar kunnen we ons dan wél weer iets bij voorstellen. Wat die middelste stoel voorin natuurlijk vooral is: een gimmick waarmee de FR-V zich onderscheidt van de concurrentie. Maar ere, wie ere toekomt; de Fiat Multipla was hiermee eerder in de klasse der midi-MPV's. Die extra voorste stoel is over een lengte van 27 cm te verschuiven en in de achterste stand staat 'ie dichter bij de achterbank dan de twee buitenste stoelen. Achterin is de middelste stoel ook heen en weer te schuiven (over 17 cm) waardoor je een dubbele V-opstelling kunt creëren. Bovendien kun je alle drie de achterstoelen met een simpele beweging platleggen, waardoor je een mooi vlakke laadvloer krijgt. De standaard bagageruimte is 439 liter, met de achterstoelen plat wordt dat maximaal 1.049 liter.
Nogal apart
Op het eerste gezicht ziet de FR-V er nogal apart uit; het lijkt wel een mix tussen een Mercedes-Benz A-klasse met Mazda-trekjes en een BMW X3. Binnenin is het wel een echte Honda; het eerste dat opvalt, is het brede dashboard en het ontbreken van een middenconsole. Niet alle knoppen zitten op een logische plek; zo zit de ruitbediening linksvoor op het dashboard, terwijl dat beter in het portier had gepast – daar zit nu de bediening voor de buitenspiegels. Vooral de kwaliteit van het interieur maakt indruk; mooie, hoogwaardige materialen die overal naadloos op elkaar aansluiten. De hoog geplaatste pook laat zich zeer soepel en trefzeker bedienen. We reden kortstondig met de 2-liter i-VTEC, maar maakten de meeste kilometers met de 1,7-liter met enkele bovenliggende nokkenas. De tweeliter heeft standaard een zesbak waarvan het laatste verzet als overdrive fungeert. Lekker vlotte kar en aangenaam stil, mede dankzij extra geluidsisolatie. De 1,7-litermotor moet er harder aan trekken, laat zich dus ook wat meer horen en vooral bij hogere snelheden zou het geen overbodige luxe zijn als we één tandje verder konden schakelen (de 1.7 heeft een 5-bak) om het rumoer wat in te dammen. De FR-V staat op het platform van de CR-V, met een 6 cm verlengde wielbasis, die daardoor 2,69 meter bedraagt. De auto is soepel geveerd, maar laat zich toch behoorlijk strak manoeuvreren. Sturen gaat licht en precies en als geheel klopt de bediening van de auto gewoon helemaal.

Prijzen vallen mee
We vreesden dat de FR-V, naar 'goed' Honda-gebruik, wel eens een prijzige aanschaf zou kunnen worden. Dat valt gelukkig redelijk mee; de voordeligste 1.7 staat voor € 25.990 te boek en voor de tweeliter bent u minimaal € 28.910 lichter. Standaard is elke FR-V al best compleet: we noemen zes airbags, elektrisch bediende ramen voor en achter, automatische airco, verwarmbare buitenspiegels en een geïntegreerde radio/cd-speler. Wie meer wil, kan een Comfort- of Executive-pakket (alleen 2.0) kiezen. De 2.0 Comfort heeft stabiliteitsregeling (VSA) en cruise control. Je kunt hierop ook het Lifestyle-pakket bestellen, bestaande uit donkere achterste zijruiten (privacy glass), een dakreling en een Premium Sound-audiosysteem. De 2.0 Executive is met € 33.160 een klap duurder, maar daarvoor heb je dan wel xenon-koplampen, mistlampen, stoelverwarming, een schuifdak, leren stuurwiel, regensensor, 6 cd-wisselaar, dakreling en privacy glass aan boord. Er staat ook een diesel (2.2 i-CTDi met 140 pk) op het programma, maar daarop moeten we nog tot juli 2005 wachten. Een automaat is voorlopig niet leverbaar. De twee benzineversies staan vanaf 6 november in de Nederlandse showrooms en Honda verwacht volgend jaar zo'n 500 FR-V's aan de man/vrouw te brengen.
Prijzen
1.7 € 25.990
1.7 Comfort € 26.990
2.0 Comfort € 28.910
2.0 Executive € 33.160

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.