Gereden: gefacelifte Mazda 3
Kan goed nog beter?
De Mazda 3. Een verkooptopper is het niet in Nederland, hoewel hij dat op basis van zijn bouw- en rijkwaliteit zeker zou moeten zijn. De huidige loopt sinds 2013 mee en dan is het zo langzamerhand tijd voor de obligate opfrisser om het model toch onder de aandacht te houden. Het past ook in de Kaizen-filosofie van de Japanners om continu te willen verbeteren. Nu moeten wij eerlijk zeggen dat we maar bar weinig aan te merken hadden op de Drie, als één van de fijnst sturende auto's in zijn segment. Om nog maar te zwijgen van de uitgekiende SkyActiv-motoren. Niks downsizen, niks turbo, gewoon een fijne viercilinder die in de praktijk minstens zo zuinig en soms zelfs zuiniger is dan de driecilinder turbotorretjes van de concurrentie.
Vandaag hebben we voor het eerst kunnen rijden met de vernieuwde 3, onder meer herkenbaar aan de andere bumpers. De verfijning zit hem in het interieur, de geluidsisolatie en het onderstel. Dat heeft Mazda weer iets verder verbeterd en ook de 3 beschikt nu over G-Vectoring Control, dat bij het insturen van een bocht het koppel een heel klein beetje wegneemt. Onmerkbaar en echt maar een fractie van een seconde. Merk je daar iets van? Nee. Heeft het wel nut? Ja. De Mazda stuurt dankzij alle maatregelen nóg weer een tandje fijner, geeft je dat gevoel van totale controle zonder daarbij opdringerig sportief te zijn.
De verdere subtiele wijzigingen aan het onderstel zijn nauwelijks waarneembaar, de Drie is nog steeds goed. Er is ook meer aandacht besteed aan geluidsisolatie en aan de afwerking van het interieur. We zien nieuwe knopjes op het (verwarmbare) stuur en een mooiere kleurenweergave op het head up display. De ruimte op de achterbank en in de kofferbak is niet maatgevend voor dit segment maar kan ermee door. We dichten de vernieuwde Mazda 3 goede kansen toe voor 2017, zeker nu de bijtellingsregels zijn veranderd en de zakelijke rijder ook eens bij andere merken kan aan shoppen. Bij Mazda bijvoorbeeld. Het volledige rijverslag lees je volgende week in AutoWeek, de video gaat een dezer dagen online.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 Skyactiv G180 Automaat 2.0 SA-G Luxury
- 2019
- 37.000 km

Mazda 3 2.5 e-SkyActiv-G M Hybrid 140 Homura | AEROPAKKET | APPLE CARPLAY | DODEHOEKDETECTIE | ADAPTIEF CRUISE CONTROL | HEAD UP | 18 INCH LM | DEMO | *6 JAAR FABRIEKSGARANTIE |
- 2025
- 4.100 km

Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M - RIJKLAARPRIJS - Stuur- en Stoelverwarming - Achteruitrijcamera - Head-Up Display
- 2018
- 87.920 km