Gereden: Ford Transit Custom Sport Van L1H1

Ford Transit Custom Sport Van
Ford Transit Custom Sport VanFord Transit Custom Sport VanFord Transit Custom Sport VanFord Transit Custom Sport VanFord Transit Custom Sport VanFord Transit Custom Sport VanFord Transit Custom Sport VanFord Transit Custom Sport Van
Het signalement van deze Race Red gespoten bestelwagen wekt toch wel belangstelling: 155 pk, race-strepen op de motorkap, flink aangedikte wielkasten en dorpels, 18-inch lichtmetalen wielen en 6,0 m3 laadvolume. De Sport Van is Fords manier om de Transit Custom aan te kleden alsof het een hete hatchback is.

De Sport Van is het pronkstuk van Fords Transit-reeks. Hij staat voor € 27.350 in de prijslijst. Helemaal in z'n eentje bovendien, omdat deze uitvoering altijd is gekoppeld aan de 155 pk-motor (de sterkste van de drie leverbare 2,2-liter TDCI's voor de Transit Custom), de L1H1-configuratie en de enkele cabine.

Zuurpruimen zullen de Sport Van met het grootste gemak kunnen weghonen als een totaal overbodig model. Want inderdaad, die sterkste motor is ook in de Ambiente van € 22.950 leverbaar. En het klopt ook dat de bestelauto geen Ford GT40 is. De van die historische racer geleende race-strepen hebben dan ook uitsluitend de functie om het oog te behagen.

Le Mans-strepen

Dat laatste zal bij de liefhebbers onder de bestelautokopers wel lukken. Die kan bovendien genieten van de Sport Styling Kit en van de 18-inch wielen plus 235/50-banden. Die staan de Custom verdraaid goed, maar latem hem ook wat zwaarder sturen. De broeierige kleur Race Red is trouwens geen must, want de Sport Van is in alle reguliere Custom-tinten verkrijgbaar, waarbij de Le Mans-strepen bijpassend meekleuren.

Zo levert een zwarte lak grijze strepen op. Verder is de Sport Van uitgevoerd zoals de Limited-versie, met toevoeging van halfleren bekleding. De testauto had daarbij nog eens voor twee mille aan extra's, zoals een laadruimte met ledverlichting. Als je die aandoet, lijkt de Transit wel een oliebollenkraam op kerstavond.

Het draait dus om onderscheidend vermogen bij deze Transit, maar gevoelsmatig maakt de motor dat niet helemaal waar. Het kan aan de versheid van de testauto liggen (550 km bij aanvang), maar de beloofde extra kracht ten opzichte van de eerder gereden 125-pk versie kwam er niet uit.

Een bestudering van de koppelkrommes leert dat de trekkracht bij 1.500 toeren nog op gelijk niveau ligt (350 Nm, tevens het maximum van de 125 pk-versie), terwijl de 155 pk-versie daarna doorgaat naar zijn maximum van 385 Nm vanaf 1.600 toeren. Kracht is er op zich genoeg, maar een veel hardere duw in de rug dan bij de zwakkere broeder hoef je dus niet te verwachten.

De kracht van de Sport Van schuilt vooral in de moeiteloze manier waarop hij, met de meters op 130 km/h en 2.000 toeren, het asfalt verslindt. Het testverbruik kwam uit op 9,9 l/100 km gemiddeld, dat is dus nog iets gunstiger dan de 10,1 liter van de 125 pk-versie. Missen we nog iets? Ja een versie met dubbele cabine. Voor de sportieve bestelwagenrijder die de Transit ook als gezinsauto inzet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.