Gereden: Ford Transit Custom 290 L2H1 Limited

Ford Transit Custom
Ford Transit CustomFord Transit CustomFord Transit CustomFord Transit CustomFord Transit CustomFord Transit CustomFord Transit CustomFord Transit CustomFord Transit Custom
Ford heeft zijn flink zijn best gedaan om de Transit Custom op het gebied van comfort en dynamiek op het niveau van een personenauto te brengen. En dat is ze nog gelukt ook. Het resultaat is een bestelauto die feitelijk rijp is voor een identiteitscrisis. En da's positief bedoeld.

Bij 160 km/h op Autobahn, heerst rust in de cabine van de Transit Custom. Van de 125 pk sterke 2.2 TDCi is weinig meer te horen dan een zachte brom, terwijl het windgeruis beperkt blijft tot enig gefluister. Ford stak veel tijd in de geluiddemping, door onder meer de raamstijlen van de portieren zo stijf te maken dat ze ook op snelheid geen millimeter wijken. Dat betaalt zich nu uit. Intussen is de koersvastheid indrukwekkend. Je hebt je handen harder nodig om de vele knoppen op en aan het stuurwiel te bedienen, dan om de rand vast te houden. De voorwielen moeten bij koerswijzigingen eventjes uit hun comfort zone gedraaid worden, maar volgen daarna gedwee.

Altijd maximum koppel
De Transit Custom L2H1, leverbaar vanaf € 21.600,-, weegt leeg 1.800 kg. De TDCi heeft enige moeite om de auto in zwaarbeladen toestand (max. 2.900 kg) vanuit stilstand vlot te trekken, maar een lege Custom brengt hij kwiek op gang. De 1e versnelling blijkt dan heel kort, waardoor je snel naar 2 moet schakelen. De motor hapt vervolgens kort naar adem, maar herpakt zich vlug door vanaf 1.450 toeren 350 Nm te serveren, een waarde die pas afneemt vanaf 2.000 toeren. In VI betekent dat rond de 120 km/h. Wie de moeite neemt om veel te schakelen, kan meestal met maximum koppel rijden. Aan de zesbak zal het niet liggen; die schakelt licht en trefzeker. Het testgemiddelde kwam uit op 10,1 l/100 km. Vervelend is hoe je telkens schrikt bij 110 km/h, als de Ford opeens ophoudt met versnellen. Pas na het indrukken van de 'ECO OFF' knop wil hij weer gaan.

Slim luikje
Ford heeft de laadruimte van zelfs de korte Transit Custom passend kunnen maken voor drie Europallets. Het levert 6,0 m3 laadvolume op; de lange versie slikt 6,8 m3. Slim is het luikje in de scheidingswand, die de holle ruimte onder de passagiersstoel toevoegt aan de laadlengte. Maar, bij gebrek aan een groot bergvak in het interieur, werd dit de wat omslachtig te bereiken 'schuilplaats' voor een tas-met-laptop. Het is de consequentie van het interieur à la Focus, dat qua styling en aankleding bestelwagen-rijders best even in verwarring zal brengen. Zeker in de testauto, de Limited-uitvoering van € 25.350,- exclusief opties als lederen bekleding, navigatie en kleurenmonitor van de achteruitrijdcamera (€ 400,-) in het glas van de binnenspiegel. Het is dat de zit zo hoog is, anders zou je bijna vergeten wat de werkelijke identiteit van de Transit Custom is.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.