Gereden: Ford Transit Courier 1.0 Ecoboost Trend

Ford Transit Courier
Ford Transit Courier Ford Transit Courier Ford Transit Courier Ford Transit Courier Ford Transit Courier Ford Transit Courier
De nieuwe Ford Transit Courier is in de benzine-uitvoering precies 1.700 euro goedkoper dan als diesel. Dit betekent dat je zonder moeizaam onderhandelen met 15 % korting bij de dealer wegrijdt. Maar moet je dat nu echt willen, een bestelauto die benzine blieft?

Tot nu toe liet 9 procent van de Transit Courier-kopers hun keuze vallen op de benzineversie (Ambiente 9.990 euro, Trend 11.190 euro). Dat is een hoog percentage voor een bestelauto. Ford's kleinste bestelauto is de behendige, watervlugge droom van iedere koerier. Die dient zich onderweg wel flink te beheersen, want de driecilinder turbomotor van 100 pk en heeft een opzwepend karakter en wil met 170 Nm vanaf 1.400 tpm het liefst veel sneller van z'n plek dan menig kwetsbare lading zal verdragen. Lang leve de zes ogen waarmee je je vrachtjes achterin kunt vastsjorren!

De motor voldoet ook op de snelweg uitstekend door voldoende krachtig en nog steeds muisstil te zijn. Hierdoor komen windgeruis en rumoer uit het onderstel nadrukkelijker naar voren. Op bijvoorbeeld klinkerwegen zijn resonanties vanuit de voorwielophanging de voornaamste, doch slechts bij vlagen irriterende geluidsbron.

De besturing is fijn direct en het onderstel met de semi-onafhankelijke achteras is gelukkig niet knalhard, maar juist goed gedempt en prettig geveerd. Op de snelweg is te merken dat de Courier een korte en hoge auto is; zijwind heeft dan meer vat op zijn koers dan je zou willen. Sowieso is het op snelheid steeds nodig om de Courier met heel kleine correcties in het rechte spoor te houden.

De bediening levert geen vragen op en de handelbaarheid is voortreffelijk. De overzichtelijkheid van de carrosserie krijgt een krappe voldoende; de spiegel links laat nog net een stukje dode hoek bestaan en rechts zouden we iets meer omgeving willen kunnen bekijken. De enkele wisser achterop veegt helaas precies het verkeerde stukje ruit schoon. De cabine is opvallend ruim voor een dergelijk korte auto en de stoelen kunnen riant naar achteren schuiven. Ze geven in de Courier de steun aan lange bovenbenen die in de Transit Connect node wordt gemist. Hetzelfde geldt voor aflegruimte, want in de Courier kun je meer (grote) spullen kwijt. De passagiersstoel is op geen enkele wijze opklapbaar. Een gemiste kans, omdat er daardoor geen schrijftafeltje of documenthouder voorhanden is.

Het zij-aanzicht van de Transit Courier maakt duidelijk dat de neus en het zitgedeelte samen meer autolengte voor zich opeisen dan de laadruimte. Maar goed, wie voldoende heeft aan 1.620x1.488x1.227 mm aan laadruimte (Ford noemt een volume van 2,3 kuub) zal met deze kleine Ford prima uit de voeten kunnen. De laadruimte is via twee achterdeuren van ongelijke breedte (tot 180 graden te openen) bereikbaar. De schuifdeur rechts (standaard op de Trend) geeft een opening vrij van slechts 45 cm breed, waarmee de bruikbaarheid niet voor iedereen even groot zal zijn.

We sluiten af met de hamvraag over deze benzine-besteller: is hij zuinig genoeg? Ford geeft voor de geteste versie met het optionele (175 euro) Auto-Start-Stop een schier onhaalbaar gemiddelde van 5,2 l/100 km op; ons testverbruik was 7,4 l/100 km. Zet dit af tegen het prijsvoordeel en laat vervolgens het rijplezier én de rekenmachine samen de doorslag geven.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.