Gereden: Fiat Punto Twinair
De kleine Twinair maakte al zijn debuut in de Fiat 500 en Panda. Daar blijft het niet bij: nu is de Punto is aan de beurt. De komst van het 875 cc-motortje is meteen het belangrijkste nieuws, in andere opzichten is er weinig veranderd aan de Punto.
De bumpers zijn voortaan geheel in kleur gespoten, waardoor hij wat volwassener oogt. Als je de sleutel omdraait, is het toch even slikken. Het lijkt alsof er een naaimachine onder de motorkap aan de slag gaat. Vooral bij accelereren treedt de tweepitter behoorlijk op de voorgrond. Maar het heeft eigenlijk best iets vermakelijks, want het is geen storend geluid. Op het gehoor schakelen is echter lastig, want de tweepitter klimt snel in de toeren en klinkt bij 2.000 tpm nauwelijks anders dan bij 5.000.
Het is zaak om het motortje op toeren te houden, want onder de 2.000 tpm geeft de Twinair niet thuis. De fabrieksopgave van 4,2 liter op 100 kilometer blijkt in de praktijk onhaalbaar. Bij constante snelheden is de geluidsproductie heel acceptabel, dankzij de standaard aanwezige zesversnellingsbak draait de tweecilinder bij 120 km/h een relatief bescheiden 3.200 tpm. Daarbij trekt de motor zich op de achtergrond terug.
Bij de facelift bleef de Punto in andere opzichten nagenoeg ongewijzigd. Aan het interieur veranderde afgezien van nieuwe bekledingsstoffen en iets andere materialen niet, maar het dashboard behoort nog altijd tot één van de stijlvollere in het B-segment. Ook bij het onderstel was er geen noodzaak voor grote veranderingen, net als voorheen weet de wielophanging goed raad met oneffenheden in het wegdek. Naast de nieuwe Twinair-motor is ook de licht gewijzigde 1.3 Multijet-diesel met 85 pk en een CO2-uitstoot van 90 gram/km goed voor 14 procent bijtelling en is hij tot 2014 wegenbelastingvrij. De opgefriste Punto staat per direct in de Fiat-showroom.
De complete rij-impressie met de nieuwe Fiat Punto Twinair staat binnenkort in AutoWeek.