Gereden: Fiat Grande Punto

Fiat Punto
Fiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat PuntoFiat Punto
Fiat heeft met de Croma bewezen dat het met de kwaliteit wel goed zit. Met de nieuwe Punto lijkt die stijgende lijn te worden doorgezet.
Fiat heeft met de Croma bewezen dat het met de kwaliteit wel goed zit. Met de nieuwe Punto lijkt die stijgende lijn te worden doorgezet.

Al lijkt Fiat de degelijkheid van de Duitse concurrenten nu aardig onder de knie te hebben, van de saaiheid daarvan blijft het merk gelukkig verre. Het interieur van de Punto verwar je geen moment met dat van welke ander auto dan ook. Het meest in het oog springend is het fel metallic-oranje paneel dat over de volle breedte van het dashboard loopt, en waarvan de kleur terugkomt in de zittingen en portierbekleding. Vanaf de voorruit komt in een vloeiende lijn een soort lip naar voren die over de klokken heen ligt. Een mooi detail dat de cockpit iets agressiefs geeft. Minder enthousiast zijn we over het extra ruitje in de A-stijl, zoals je dat normaal gesproken alleen bij MPV's tegenkomt.
Fiat claimt dat de nieuwe Punto een stuk ruimer is dat het huidige model. In cijfers klopt dat in elk geval, maar de ervaring is minder. Voorin kun je inderdaad lekker ruim zitten, maar achterin betaal je de tol voor de ranke, gedrongen buitenlijnen van de auto. Het dak komt wel erg dicht bij je hoofd.

Gameboy-gevoel
Dat uiterlijk bedriegt, in elk geval voor wat betreft de besturing. Die is ook in de Punto niet messcherp, maar toch een stuk prettiger en directer dan in de Stilo. De bekrachtiging houdt zich aangenaam op de achtergrond, maar wie toch liever het Gameboy-gevoel wil, zet de besturing gewoon op de city-stand; ook makkelijk voor krap inparkeren. De vering is vrij zacht, waardoor de Punto geen sportauto is. Toch is de demping goed voor elkaar.
Helaas zaten de motoren daarbij wat in de weg. We reden eerst met de 1.3 Multijet diesel met 90 pk. Knap om zoveel vermogen uit zo'n klein motortje te persen, maar aan het sportieve uiterlijk van deze Punto doet hij toch net iets tekort. Gelukkig blijkt het iets incidenteels, want de 1.4 benzine die we daarna aan de tand voelen, heeft dat rammeltje niet. Ook de 1.4 benzine maakt ons niet enthousiast. Ze zullen toch echt forsere motoren moeten gaan bieden. Gelukkig gebeurt dat ook. De 1.9 Multijets hebben alles in zich om van dit lichte autootje een feestbeest te maken en ook zijn er plannen voor sterkere benzineversies.
In december komt de nieuwe Punto naar Nederland. De prijzen zijn nog niet definitief vastgesteld, maar Fiat Nederland mikt op een instapprijs van 12.995 euro. Een diesel moet er komen vanaf 17.500 euro.
De volledige rij-impressie van de Fiat Grande Punto staat in AutoWeek 37, die vanaf vandaag in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.