Gereden en prijs: Abarth 500C

Abarth 500C
Abarth 500CAbarth 500CAbarth 500CAbarth 500CAbarth 500CAbarth 500CAbarth 500C
De 500C is een lieflijk autootje dat vooral vrouwenharten sneller laat kloppen, terwijl de 500 Abarth juist aan de andere kant van het spectrum opereert. Wat krijg je als je beide auto's in de blender gooit? Wij namen de proef op de som.
Qua uiterlijk presenteert de 500C Abarth zich nadrukkelijk als een model van Fiats sportieve divisie. Er is bicolore-lak, en ook 17-inch wielen en een diffusor. Nieuw is de sequentiële zesbak, die de spannende naam 'Abarth Competizione' meekrijgt. Dit is een doorontwikkeling van de Dualogic-transmissie; een handbak is jammer genoeg (vooralsnog) niet leverbaar.
De 1,4-liter turbomotor profiteert niet van Multiair-techniek, maar heeft een vermogen van 140 pk. De besturing is zwaar, maar dat betekent niet automatisch ook veel gevoel. Van buiten ploft en gromt hij heerlijk, helaas krijg je daar ook met open dak niet veel van mee. De wegligging is - mede dankzij het elektrische sperdifferentieel - uitstekend.
Inmiddels heeft Abarth ook de prijzen van de vernieuwde 500 Abarth bekendgemaakt. De Abarth 500 is er voor 21.990 euro, de Abarth 500C krijgt u voor 25.990 euro mee.
De volledige rij-impressie met de Abarth 500C leest u in AutoWeek 27, die op woensdag 7 juli in de winkels ligt.
Video