Gereden en filmpje: Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi
Subaru heeft besloten het eens over een andere boeg te gooien: de nieuwe STi is geen sedan meer, maar een hatchback! Onderhuids is het echter als vanouds: een 2,5 liter 4-cilinder boxermotor die door een enorme turbo wordt aangejaagd. Het resultaat in deze nieuwe versie: 300 pk en 407 Nm. Wat een moordmachine!

De nieuwe STi lijkt qua rijgedrag totaal niet op de standaard-Impreza. Ook het verschil met de 'gewone' WRX is veel groter dan bij de vorige generatie. Het voelt alsof Subaru de auto compleet opnieuw ontworpen heeft en enkel voor het design een beetje gespiekt heeft naar de gewone Impreza's. Hij ligt veel strakker op de weg dan de WRX en communiceert stukken beter met zijn bestuurder.

De STi is waanzinnig snel, de 300 pk-sterke turbomotor laat hem in 5,2 seconden naar de 100 km/h accelereren. De turbo begint mee te doen vanaf zo'n 3.500 toeren, waarna de naald van de toerenteller als een bezetene naar het rode gebied van de toerenteller knalt. In de eerste en tweede versnelling gaat dit zó snel dat je soms te laat bent met schakelen en je de motor in de toerenbegrenzer jaagt. Zeker omdat je aandacht even weg is door die enorme duw in je rug. Een rood lampje met geluidssignaal helpt door aan te geven wanneer je op moet schakelen. Zeker op bochtige weggetjes is dit een uitkomst, je kan je ogen op de weg houden.
Het enige wat ons teleurstelt is het geluid. De turbo is duidelijk hoorbaar en de boxerroffel goed herkenbaar, maar het had allemaal nog wat agressiever en harder gemogen. Maar waar hebben we het over, achter het stuur van dit monster heb je wel wat anders aan je hoofd.
Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.