Gereden: DS 4

Ik. Ben. Geen. Citroën. Meer.

Gereden: DS 4
Hij die geen Citroën meer mag heten, heeft zijn laatste logo's afgeschud.

Het begon ooit in China. Daar kwamen de hoge heren van Citroën tot de conclusie dat Duitse merken als meer premium werden ervaren dan de Franse gevestigde orde. Ze lanceerden de DS-reeks als los merk en dat werkte. Goed voorbeeld doet volgen, dus werd eerder dit jaar het zestigjarige bestaan van de oer-DS aangegrepen om DS ook in Europa als eigen merk te lanceren. Een mooie mijlpaal, maar jammer dat er rond dat moment geen echt nieuw model op het lanceerplatform stond, want de DS 5, officieel de allereerste echte DS, stond bij ons allen al lang en breed als Citroën op het netvlies gebrand.

Vandaag is het de beurt aan de DS 4 om te worden gefacelift en ook die gelegenheid is aangewend om hem van de double chevron te ontdoen. Is dat voldoende om er een echte DS van te maken? Nou nee, ook deze auto is in onze beleving nog steeds een Citroën. Maar dan wel een van de betere, want daar staat DS immers voor. We rijden de aangescherpte 1.6 THP en die heeft nu 210 pk. Een lekker bijterige machine, gekoppeld aan een precies schakelende zesbak. De verzetten zijn nogal kort en daardoor blijf je in zijn zes zoeken naar een verzet hoger. De besturing is tamelijk licht, maar precies genoeg om tegen het sportieve aan te schurken. Tegelijkertijd is de DS 4 behoorlijk comfortabel en daarmee voldoet hij aan de verwachting die je mag hebben van een fransoos van adel. Maar is Franse adel voldoende om Duitse premium te verslaan?

De volledige rij-impressie van de DS 4 en de DS 4 Crossback staat in AutoWeek 43, die woensdag 21 oktober verschijnt. Aanstaande maandagmiddag komt ons videoverslag online.

PRIVATE LEASE DS 4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.