Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest Euro NCAP
DS 4 en Honda HR-V beide 4 sterren
De Dacia Jogger, DS 4 en Honda HR-V zijn de laatste auto's die door Euro NCAP aan tests zijn onderworpen. Bij de laatste twee rolde een prima score van vier sterren uit de test, Dacia gaat wederom teleurgesteld naar huis.
Scheutig met de sterren is Euro NCAP bij deze lichting auto's niet bepaald. De DS 4 krijgt vier sterren omdat het standaard autonome noodremsysteem, dat alleen met een camera werkt, volgens NCAP niet goed genoeg is. NCAP plaatst daar wel de kanttekening bij dat de DS 4 vijf sterren in de wacht sleept als het optionele 'Safety Pack Plus' is aangevinkt. Dan krijgt de noodremassistent er namelijk een radarsensor bij, waardoor het in de tests beter presteert. Over andere voorzieningen op de DS 4, zoals een centrale airbag tussen de bestuurder en passagier in en een motorkap die omhoog komt bij een botsing met een voetganger, was NCAP wel te spreken.
De Honda HR-V heeft geen mogelijkheid om net als de DS 4 op vijf sterren uit te komen. NCAP oordeelt dat de HR-V over het algemeen goed presteert, maar dat bij een aanrijding van opzij de hoofden van kinderen achterin niet goed zijn beschermd. Een toch nog nette score van vier sterren is het resultaat.
Minder goed nieuws is er voor Dacia. De zevenzits Jogger komt namelijk uit op één ster. Daarmee presteert hij minder goed dan de Sandero Stepway, waarmee de Jogger zijn platform deelt. NCAP noemt als redenen dat de zij-airbag niet ver genoeg naar achteren reikt en er geen gordelwaarschuwing op de achterste zitplaatsen van de zevenzits-variant van de Jogger aanwezig is, waardoor 'de kleine marge die de Sandero had om op twee sterren te blijven, verdwijnt'.
Tegenover AutoWeek reageert Dacia op het nieuws. Het merk verklaart dat de Jogger een veilige en gehomologeerde auto is die voldoet aan de Europese veiligheidsvoorschriften. Ook stelt Dacia dat de Jogger met vijf zitplaatsen wél twee sterren had moeten krijgen, maar de vijfzitter zijn score deelt met de zevenzitter vanwege de afwezigheid van de gordelverklikker op de derde rij. In de vijfzitter heb je uiteraard niet heel veel aan dat laatste. Over de afwezigheid van de gordelverklikker zegt Dacia dat het koos voor een 'eenvoudige, robuuste en gehomologeerde oplossing voor dagelijks gebruik'.
De auto in de afbeelding boven het artikel is een Sandero Stepway. Euro NCAP had geen beeldmateriaal van de crashtest van de Jogger.
PRIVATE LEASE Dacia Jogger
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (191) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.