Gereden: Daihatsu Copen Roadster

Daihatsu Copen
Hij was er al wèl; de Copen, de coupé-cabriolet van Daihatsu. Maar hij bleef in Japan. Nu is de piepkleine, Copen ook bij ons te koop.
Hij was er al wèl; de Copen, de coupé-cabriolet van Daihatsu. Maar hij bleef in Japan. Nu is de piepkleine, Copen ook bij ons te koop.

De Copen is een typisch voorbeeld van het soort horlogemakerswerk waar de Japanse automobielbouwers zo goed in zijn. Hij meet net geen 3,40 m en heeft een wielbasis van nog geen 2,23 m. Onder motorkap zit een viercilindertje met 659 cc inhoud. Het machientje telt zestien kleppen en krijgt assistentie van een turbocompressor. Zo komt het aan een vermogen van 50 kW/68 pk en een koppel van 100 newtonmeter.
Zoals je dat bij een coupé-cabriolet mag verwachten, is het een fluitje van een cent om de Copen open (of dicht) te krijgen. Je moet met de hand twee grendels los maken, maar dan gaat de rest toch echt met een druk op een knop. De hele operatie vraagt niet meer dan 20 seconden. De bagageruimte krimpt dan wel van 210 naar 14 liter.
Om een beetje vlot in te kunnen stappen moet je niet te stram zijn. En op mensen langer dan zo'n 1,85 m is het Japannertje niet op berekend. Ben je niet zo lang van stuk dan valt het aan boord van de Copen zowaar nog mee met de ruimte. Bestuurder en passagier zitten dicht bij elkaar, maar ze hoeven elkaar toch niet in de weg te zitten. En de sportstoelen die Daihatsu heeft gemonteerd zijn niet krap. Je kunt zelfs je zitpositie een beetje aanpassen, want de stoelen laten zich verschuiven en het sportstuur is in hoogte en lengte te verstellen.
Je moet er wel even bij nadenken als je voor het eerste met de Copen op pad gaat. Omdat het stuur rechts zit, heb je de pook links en moet je dus links schakelen. En om via de achteruitkijkspiegel het verkeer in de gaten te houden, kijk je naar links, en niet rechts. Wennen! Ben je eenmaal vertrouwd met die vreemde positie achter het stuur, dan blijkt de Copen een aardig pittig karretje. Je moet de motor goed op toeren houden om de turbo z'n werk te laten doen, maar dan kom je aardig vlot vooruit. We moeten ons van de sportieve prestaties van de kleine 'cc' niet te veel voorstellen. Een spint van nul naar honderd in 11,7 s is niet meer dan vlot. De Copen is ook niet sportief. Hij rijdt best comfortabeler en hij stuurt nogal licht en daardoor niet zo strak. Moderne gemakken ontbreken niet. Airconditioning is standaard, en het kofferdeksel sluit zelfs elektrisch. Dat is al zo bij de 'basisuitvoering' die voor € 22.695 in de prijslijst staat. Voor € 24.195 heb je de Copen – Type 1 - met een rood lederen interieur, stoelverwarming, een met leer bekleed. Momosportstuur, een windscherm tussen de roll bars en nog een paar extra's. Type 2 kost € 24.395. In plaats van rood leer heb je dan beige leer op de stoelen, bruin leer op de deurpanelen en een houten sportstuur dat voor een deel met leer is bekleed. Dan is er nog Type 3 dat € 23.545 kost. Je moet het zonder leer en stoelverwarming doen, maar items als een Momo sportstuur en een windscherm blijven.
Half februari staat het wagentje bij een select aantal Daihatsu-dealers. Maar de Copen is nu al te bestellen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.