Gereden: Citroën DS3 Cabrio
Een echte cabriolet kokkerellen uit een bestaande auto vergt een enorme investering, dus dat heeft Citroën in deze barre tijden maar even anders opgelost. De naam 'Cabrio' voor deze DS3 is een beetje grootspraak, maar toch komt Citroën er mee weg, al was het maar omdat het systeem rechtstreeks afstamt van een der grootste iconen uit de historie van dit merk. En wees eerlijk, de 2CV werd in zijn tijd de goedkoopste cabriolet op de markt genoemd. Dus. Recenter haalde Citroën dit foefje uit met de C3 Pluriel. Daarvan kon je echter ook nog de dakbogen demonteren. Omdat de gemiddelde Pluriel-eigenaresse geen diploma werktuigbouwkunde heeft en omdat die constructie uit zijn voegen rammelde, heeft Citroën daar ditmaal maar wijselijk van af gezien.
Blijft er dan nog wat over van de beleving die je verwacht van een auto waarop het label 'cabrio' is geplakt? Ach, een beetje wel. Het is beslist meer dan een schuifdak, maar echt open zit je natuurlijk niet. En het hinderlijke geklapper van de lucht bij bepaalde snelheden dat je in auto's met schuifdak heb, blijft je dan ook hier niet bespaard. Ook niet wanneer je ook de achterruit laat verzinken. We hebben nog maar een halfuurtje in de avond van vliegveld naar hotel gereden, morgenochtend weten we meer.
We rijden de DS3 Cabrio in zijn dikste motorisering, de 1.6 THP met 156 pk. In principe dezelfde aandrijflijn als de Mini Cooper S, dus maak je borst maar nat. Goed, hij is wat teruggeknepen, maar er blijft ruim voldoende over om dikke pret met deze auto te hebben. En dat is mede dankzij de handgeschakelde zesbak, met zijn lekker korte verzetten, dicht bij elkaar, trefzeker en vol gevoel. Je gaat bijna betreuren dat de motor zo lekker soepel is.
De volledige rij-impressie van de Citroën DS3 Cabrio staat in AutoWeek 6, die op woensdag 6 februari verschijnt. De video die we op dit moment ook draaien, staat aanstaande maandag online.