AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Citroën C5 Break

  • Autonieuws
12 juli 2001 om 10:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na de sedan heeft nu ook de stationwagenversie van de Citroën C5 zijn opwachting in in de showrooms gemaakt. AutoWeek ging naar Dijon voor een eerste kennismaking met de C5 Break.

Toegevoegde waarde

Na de sedan heeft nu ook de stationwagenversie van de Citroën C5 zijn opwachting in in de showrooms gemaakt. AutoWeek ging naar Dijon voor een eerste kennismaking met de C5 Break.

Tekst Henny Hemmes

Wist u dat de aanduiding die Citroën gebruikt voor zijn stationwagenversies zijn oorsprong vindt in de Nederlandse taal? Break (spreek uit: brek) is afkomstig van brik, een 19de eeuwse calèche die voorzien was van een deurtje achterin. Citroën gebruikte de aanduiding Break voor het eerst in 1959 voor de ID en heeft daarmee een lange traditie in gang gezet, waaraan vanaf eind juni de stationwagen van de C5 wordt toegevoegd.
Technisch is deze versie zonder uitzondering hetzelfde als de sedan (AW no. 10). De extra's van de Break hebben dus vooral met ruimte te maken. Om maar met de bagageruimte te beginnen: die behoort met een inhoud van 563 liter tot één van de grootste in zijn klasse. Verwijder het afdekzeil en je kunt hem met 1088 l tot de nok toe volladen. Als je de zittingen van de achterbank verwijdert en de rugleuningen plat vouwt, verstouwt hij maximaal 1658 l. Da's 58 l meer dan in de Picasso!
Nieuw en uniek is de variabele laaddrempel, mogelijk dank zij de aanwezigheid van Hydractive III vering. Als de motor is uitgeschakeld, kan je met een druk op de knop aan de binnenkant van de laadruimte de hoogte van de laaddrempel variëren van 493 mm tot 653 mm. Zware zakken met aarde laad je 't eenvoudigst op de hoogste stand, terwijl je een kratje Spa minder hoeft te tillen bij de laagste stand. Na het sluiten van de achterklep gaat de laaddrempel automatisch terug naar zijn normale hoogte van 568 mm. De drempel is trouwens verchroomd en voorzien van een beschermfolie.
Andere gebruiksvriendelijke voorzieningen zijn de afzonderlijk te openen achterruit (standaard) en een mat (niet in de Séduction) die aan de onderkant is voorzien van een afwasbare PVC-laag.
De duurdere versies hebben een oprolbaar, verticaal beschermnet, dat voorkomt dat spullen in het interieur terechtkomen. Een skiluik, bagagenet op de vloer en afgesloten bergruimten in de binnenkant van de achterschermen ontbreken evenmin. Voor de Ligne Séduction zijn de omkeerbare mat, het verticale net en de dakdragers als Pack Break voor f 750 beschikbaar. Op alle versies is als optie het Pack Comfort (f 684) leverbaar met elektrische raambediening achter, regensensor, dubbele zonneklepjes met verlichting, oprolbaar zonnescherm en boordcomputer.

Ruim bemeten

We wisten al dat de inzittenden voorin de sedan alle ruimte hebben, maar achterin is de hoofdruimte niet riant. In de Break is dat wel anders: er is 6 cm meer hoofdruimte.
Eveneens ruim bemeten is de onderhoudsinterval voor de Hydractive III vering, die overigens voor de Berline hetzelfde is. Door toepassing van onronde veerbollen en het gebruik van synthetische hydraulische vloeistof (LHS)in plaats van minerale (LHM) heeft het systeem pas na 5 jaar of 200.000 km onderhoud nodig.
Wij reden met de Break 2.2 HDi 110 pk en waren onder de indruk van de wegligging, die steviger aanvoelt dan in de Berline. Maar de Break is dan ook 200 kg zwaarder dan die sedanversie!
Ook al kennen we deze moderne diesel inmiddels uit de Peugeot 607, rijden betekent beseffen wat een fraaie machine dat toch is: krachtig en vooral stil. Overigens is ook het motorengamma voor de Break gelijk aan dat van de Berline.
De C5 Break staat nu al bij de dealers en wordt in september leverbaar.

Alle gegevens en prijzen vindt u in CarBase Actueel.

Citroën

Uitgelicht aanbod

    1.4i Exclusive Clima Cruise Comfortstoelen Radio/CD Goede banden Getint glas Zeer nette

    Citroën C3 1.4i Exclusive Clima Cruise Comfortstoelen Radio/CD Goede banden Getint glas Zeer nette

    • 2003
    • 264.710 km

    € 1.100

    1.6 BlueHDI 75 Club / 3-ZITPLAATSEN / AIRCO / CRUISE CONTROL / TREKHAAK / SCHUIFDEUR RECHTS / 1E EIGENAAR

    Citroën Berlingo 1.6 BlueHDI 75 Club / 3-ZITPLAATSEN / AIRCO / CRUISE CONTROL / TREKHAAK / SCHUIFDEUR RECHTS / 1E EIGENAAR

    • 2017
    • 131.199 km

    € 7.900

    2.0-16V Ligne Prestige LPG3

    Citroën C5 2.0-16V Ligne Prestige LPG3

    • 2005
    • 305.926 km

    € 1.395

Meer Citroën occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën specificaties
  • Citroën occasions
  • Citroën video's
Advies en informatie
  • Citroën tests
  • Citroën gebruikersreviews
  • Citroën index
PREMIUM
Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Vlak voor zijn tachtigste verjaardag kocht Wiel (what’s in a name?) Willems een fonkelnieuwe...

Lees meer
Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Familieleden die ondanks de vele overeenkomsten toch elkaars concurrent worden, dat is het...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    36
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    21
    • 9 april 2021
  • Review
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    5
    • 7 april 2021
  • Review
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

    2
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    De geschiedenis van de Citroën C5

    De geschiedenis van de Citroën C5

    60
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    33
    • 7 april 2021
  • PREMIUM
    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385...

    • 6 april 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    36
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    21
    • 9 april 2021
  • Review
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (2021)

    5
    • 7 april 2021
  • Review
    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

    Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)

    2
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    De geschiedenis van de Citroën C5

    De geschiedenis van de Citroën C5

    60
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    33
    • 7 april 2021
  • PREMIUM
    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385...

    • 6 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep