AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Citroën C1
Het tweede model van de Frans-Japanse drieling is klaar voor de start. We reden met de Citroën C1 in de buurt van het Franse Marseille en merkten dat hij zich daar voelt als een goudvisje in het water.
Het tweede model van de Frans-Japanse drieling is klaar voor de start. We reden met de Citroën C1 in de buurt van het Franse Marseille en merkten dat hij zich daar voelt als een goudvisje in het water.
Na de eerste kennismaking met de Toyota Aygo is het nu de beurt aan de Citroën C1. Beide komen in juni, maar op nummer drie van de drieling, de Peugeot 107, moet nog tot het najaar worden gewacht. Belangrijk voor de drie merken van het samenwerkingsverband was dat ieder zijn styling zijn kon doen. Met de bodemplaat, deuren en voorruit als vast gegeven was er genoeg speelruimte om er geen twijfel over te laten bestaan wat wat is. De C1 heeft een eigen gezicht, mét de familietrekjes van andere Citroëns.
Door het stuur heb je goed zicht op het grote centrale instrumentenpaneel, waarop met een staakje de toerenteller is geplaatst. Je zou je kunnen afvragen of die bij een botsing niet gelanceerd wordt, maar de vele botsproeven zullen hebben uitgewezen dat zoiets niet het geval is. De C1 is immers met vier sterren te voorschijn gekomen uit de EuroNCAP tests.
Keuze
Standaard is de C1 voorzien van ABS met EBD, stabiliteitscontrole, twee airbags voorin, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, radiovoorbereiding en een 12V-aansluiting in de middenconsole.
De Ambiance heeft stuurbekrachtiging,een 50-50 deelbare neerklapbare achterbank, elektrische raambediening vóór, zij-airbags en twee hoofdsteunen achter, centrale vergrendeling met afstandsbediening, twee hoofdsteunen achter, flankbeschermingsstrips, buitenspiegels in carrosseriekleur en veloursbekleding.
Tot de komst van de 55 pk sterke 1.4 HDI diesel begin 2006 moet de C1 het doen met de 1.0i-driecilinder met 68 pk, die is gekoppeld aan een vijfbak. Voor de 1-litermotor zal vanaf het najaar naast de handgeschakelde vijfbak ook SensoDrive beschikbaar komen.
Rijden met de C1 kun je typeren als vrolijk. Het kleine ding voelt niet klein aan, maar bij het inparkeren ben je je natuurlijk wél bewust van zijn afmetingen. De optimale zit achter het gemakkelijk te vinden dus kunnen we gaan. Bij het intrappen van het gaspedaal hoor je meteen het typerende geluid van een driepitter, die tijdens het accelereren wat lawaaiig is, maar eenmaal op weg als een naaimachientje klinkt. De 1,0-liter heeft 68 pk, maar mist vooral trekkracht, iets wat je in het heuvelachtige gebied rond Marseille beter zal voelen dan op onze vlakke wegen. Je mag van het vrolijk lopende motortje met een maximum koppel van 93 Nm ook natuurlijk geen wonderen verwachten.

Na de eerste kennismaking met de Toyota Aygo is het nu de beurt aan de Citroën C1. Beide komen in juni, maar op nummer drie van de drieling, de Peugeot 107, moet nog tot het najaar worden gewacht. Belangrijk voor de drie merken van het samenwerkingsverband was dat ieder zijn styling zijn kon doen. Met de bodemplaat, deuren en voorruit als vast gegeven was er genoeg speelruimte om er geen twijfel over te laten bestaan wat wat is. De C1 heeft een eigen gezicht, mét de familietrekjes van andere Citroëns.
Door het stuur heb je goed zicht op het grote centrale instrumentenpaneel, waarop met een staakje de toerenteller is geplaatst. Je zou je kunnen afvragen of die bij een botsing niet gelanceerd wordt, maar de vele botsproeven zullen hebben uitgewezen dat zoiets niet het geval is. De C1 is immers met vier sterren te voorschijn gekomen uit de EuroNCAP tests.
Keuze
Standaard is de C1 voorzien van ABS met EBD, stabiliteitscontrole, twee airbags voorin, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, radiovoorbereiding en een 12V-aansluiting in de middenconsole.
De Ambiance heeft stuurbekrachtiging,een 50-50 deelbare neerklapbare achterbank, elektrische raambediening vóór, zij-airbags en twee hoofdsteunen achter, centrale vergrendeling met afstandsbediening, twee hoofdsteunen achter, flankbeschermingsstrips, buitenspiegels in carrosseriekleur en veloursbekleding.
Tot de komst van de 55 pk sterke 1.4 HDI diesel begin 2006 moet de C1 het doen met de 1.0i-driecilinder met 68 pk, die is gekoppeld aan een vijfbak. Voor de 1-litermotor zal vanaf het najaar naast de handgeschakelde vijfbak ook SensoDrive beschikbaar komen.
Rijden met de C1 kun je typeren als vrolijk. Het kleine ding voelt niet klein aan, maar bij het inparkeren ben je je natuurlijk wél bewust van zijn afmetingen. De optimale zit achter het gemakkelijk te vinden dus kunnen we gaan. Bij het intrappen van het gaspedaal hoor je meteen het typerende geluid van een driepitter, die tijdens het accelereren wat lawaaiig is, maar eenmaal op weg als een naaimachientje klinkt. De 1,0-liter heeft 68 pk, maar mist vooral trekkracht, iets wat je in het heuvelachtige gebied rond Marseille beter zal voelen dan op onze vlakke wegen. Je mag van het vrolijk lopende motortje met een maximum koppel van 93 Nm ook natuurlijk geen wonderen verwachten.
Zacht geveerd
Voeg daarbij het feit dat de overbrengverhoudingen eigenlijk veel te lang zijn en dan weet je het al: dat wordt flink doortrekken en laat schakelen. Dat is in ieder geval goed voor een zuinig verbruik. Iets dat bij de nog geen 800 kg lichte C1 moet uitkomen op 4,6 l/100 km. Daar kom je in het dagelijks leven nooit aan, maar het laat wél zien dat de C1 behoorlijk zuinig moet zijn.
Wij rijden de C1 Ambiance, die met zijn elektrische stuurbekrachtiging een lekkere besturing heeft, die niet te licht is en goed reageert. Jammer dat de kleine C1 wat veel helt in de bochten. We hebben de indruk dat dat iets meer het geval is dan bij de Aygo, maar dat kan natuurlijk want wat de de afstelling van het onderstel betreft, heeft elke fabrikant zijn eigen voorkeur voor een bepaald veerkarakter. Het is niet vreemd dat Citroën zijn C1 een tikje zachter heeft geveerd, zodat hij met zijn korte wielbasis (2,34 m) minder gauw gaat stuiteren. Al met al is de Citroën C1 een leuke auto, waarmee je je in het stadsverkeer goed kunt redden en er ook op de grote weg geen gek figuur mee slaat. Hij haalt immers een top van 157 km/h en dat is genoeg om in het snelverkeer mee te komen.
Voeg daarbij het feit dat de overbrengverhoudingen eigenlijk veel te lang zijn en dan weet je het al: dat wordt flink doortrekken en laat schakelen. Dat is in ieder geval goed voor een zuinig verbruik. Iets dat bij de nog geen 800 kg lichte C1 moet uitkomen op 4,6 l/100 km. Daar kom je in het dagelijks leven nooit aan, maar het laat wél zien dat de C1 behoorlijk zuinig moet zijn.
Wij rijden de C1 Ambiance, die met zijn elektrische stuurbekrachtiging een lekkere besturing heeft, die niet te licht is en goed reageert. Jammer dat de kleine C1 wat veel helt in de bochten. We hebben de indruk dat dat iets meer het geval is dan bij de Aygo, maar dat kan natuurlijk want wat de de afstelling van het onderstel betreft, heeft elke fabrikant zijn eigen voorkeur voor een bepaald veerkarakter. Het is niet vreemd dat Citroën zijn C1 een tikje zachter heeft geveerd, zodat hij met zijn korte wielbasis (2,34 m) minder gauw gaat stuiteren. Al met al is de Citroën C1 een leuke auto, waarmee je je in het stadsverkeer goed kunt redden en er ook op de grote weg geen gek figuur mee slaat. Hij haalt immers een top van 157 km/h en dat is genoeg om in het snelverkeer mee te komen.
Prijzen Citroën C1
1.0i 3-deurs Séduction 9.340 euro
1.0i 3-deurs Ambiance 10.490 euro
1.0i 5-deurs Ambiance 10.840 euro
De volledige rij-impressie met de Citroën C1 staat in AutoWeek 22, die op 25 mei in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Uitgefeest! We willen drie goedkope occasions voor €5.000
Tweedehands auto's
Dit zijn de beste beginnersauto's onder de 3000 euro
Op Zoek Naar
Deze stadsauto's met automaat koop je voor €6.000
Autotest
Zo duur is goedkoop rijden: occasiondubbeltest Volkswagen Up vs. Citroën C1
Praktijkverbruik