Gereden: Citroën C1

Citroën C1
Tien jaar geleden zorgden Toyota, Peugeot en Citroën met de Aygo, 107 en C1 voor een frisse wind in het A-segment. Inmiddels zijn de drie vervangen door een nieuwe generatie. We maken alvast kennis met de verse C1.

Het basisconcept van de Citroën C1 is intakt gebleven. De motor zit nog steeds voorin, maar desalniettemin hebben we te maken met een auto die geen enkele lijn deelt met z'n voorganger. En ook wijkt het uiterlijk veel meer af van z'n twee broertjes dan bij de vorige generatie het geval was. Het resultaat is helemaal Citroën anno nu.

Minstens zo interessant als de uiterlijke opfrisbeurt is dat de techniek ook weer wat strakker getrokken is. Het onderstel maakt een veel volwassener indruk; stabieler en steviger zonder dat daarbij het comfort uit het oog verloren is. De driecilinder benzinemotor (een diesel is er niet) is verder verfijnd. Dit leidt niet direct tot hogere prestaties, wel tot een lager verbruik.

Voor de basisversie (69 pk) houdt dit in dat de CO2-uitstoot is gedaald van 99 naar 88 gram per kilometer. Hiermee is de auto voor zakelijke rijders goed voor 14 procent bijtelling, en voor iedereen betekent het dat er geen bpm betaald hoeft te worden, waardoor de auto goedkoper is dan z'n voorganger.

Dominerend windgeruis

Wij reden de C1 met het canvas Airscape-vouwdak en de 82 pk sterkere 1,2-liter driecilinder. Deze motor is meer dan voldoende capabel om lekker vlot met het verkeer mee te komen. Op de snelweg kun je er prima mee inhalen zonder dat je terug hoeft te schakelen (met de overigens trefzeker te bedienen vijfbak). Wat op die snelweg wel opvalt, is een vrij dominerend windgeruis wat we toeschrijven aan het canvas dak. Met een stalen dak zal dat wellicht minder zijn.

Ons exemplaar was verder uitgerust met Mirror Screen, een systeem waarbij het touch screen op het dashboard het beeld én de functionaliteit overneemt van je smartphone. Helemaal feilloos in de omgang was het echter nog niet. Jammer, want voor navigatie ben je afhankelijk van de navigatie-app op je telefoon, de auto zelf heeft namelijk geen navigatiesysteem meer. Dit is nog een verbeterpuntje, de basis – de auto zelf – is echter dik in orde, klaar voor de strijd om de koper in het A-segment.

Een uitgebreid verslag van onze kennismaking met de Citroën C1 vind je in AutoWeek 25 die op 18 juni verschijnt.

Lezersreacties (108)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.