Gereden: Chevrolet SSR
Omdat iedereen op de Detroit Auto Show in 2001 weg was van de SSR concept truck besloot Chevrolet al snel om hem te gaan bouwen. Van de zomer hebben we ermee gereden.
Met de SSR, Super Sport Roadster, heeft Chevrolet een spraakmakende truck op de wielen gezet. Het ontwerp grijpt terug naar de succesvolle Chevy Advanced Design pick-ups uit 1947-1952. Belangrijk voor de uiteindelijke keuze van het ontwerp was dat 't een roadster is met een opvouwbare hardtop.
In het ontwikkelingsstadium is al rekening gehouden met de mogelijkheid dat de SSR in productie zou gaan. De beslissing viel in augustus 2001 en de bouw van de concept car voor de productieversie werd in gang gezet. Die werd vijf maanden later in Detroit onthuld en dit jaar is de SSR in productie gegaan.
Het was voor Chevrolet geen eenvoudige opgave om een opvouwbare harde kap te ontwikkelen, die géén bagageruimte vreet. Samen met technici van ASC (de Amerikaanse convertible specialist) en Karmann USA heeft Chevrolet een opvouwbare harde kap ontwikkeld die één bagageruimte vreet: hij wordt verticaal opgeborgen achter het passagierscompartiment.
De SSR wordt gebouwd op het frame van de lange versie van de TrailBlazer. De wielbasis werd 33 cm ingekort tot 2,95 m. Het frame heeft acht dwarsbalken (vier of zes zijn normaal), zodat het extra sterk is en de basis vormt voor goede rijkwaliteiten. De onafhankelijke voorwielophanging en de starre achteras van de SSR zijn eveneens afkomstig van de TrailBlazer, die in totaal zo'n 30 % van zijn onderdelen heeft 'afgestaan'.
Onder de grote motorkap van de SSR staat een nieuwe aluminium Vortec 5300 V8. Hij levert 300 pk bij 5200 tpm en heeft een maximum koppel van 449 Nm bij 4000 tpm. Het vermogen wordt via GM's Hydramatic viertraps automaat (met elektronisch geregelde automatische overdrive met koppelomvormer) naar de achterwielen gebracht. Die laatste zijn 20-inch en hebben sportieve 255/40-banden. Vóór zitten 225/45-banden op 19-inch wielen.
Met gemengde gevoelens stapten we achter het stuur van de SSR. Enthousiast over zijn geweldige uiterlijk en sceptisch over het idee om met zo'n zwaargewicht, hij weegt ruim twee ton, op stap te gaan. Maar dat laatste is gauw vergeten, ook al voelt de SSR niet aan als een super sport sedan. Het is en blijft een truck, met een niet erg lichte besturing en een wegligging die evenmin sportief is. Maar om nou te zeggen dat hij log is, nee. De SSR accelereert met groot gemak en geeft daarbij dat prachtige V8-geluid ten gehore. De automaat schakelt bijna onmerkbaar.
Onverwacht leuk wordt het al helemaal op de handling course, het bochtige parcours naast de dragstrip op de Milan Raceway. Daar gedraagt de Chevy SSR zich als een truckracer in de dop. Hij helt niet eens zo erg in snelle bochten en geeft je zo veel vertrouwen dat je er eens goed voor gaat zitten. Met agressief rijgedrag heeft hij geen problemen, als je maar op het juiste moment op de goede manier met het gaspedaal omgaat. Geweldig! En dan dat geluid dat zelfs door je helm tot je doordringt. Dat is misschien nog wel 't meest retro aan de hele SSR.