Gereden: Chevrolet Kalos 3-drs

Gereden: Chevrolet Kalos 3-drs
Per 1 januari 2005 heeft moederbedrijf General Motors Daewoo in Europa omgedoopt tot Chevrolet. De komst van de 3-deurs Kalos luidt dus een geheel nieuw tijdperk in voor het merk.

Per 1 januari 2005 heeft moederbedrijf General Motors Daewoo in Europa omgedoopt tot Chevrolet. De komst van de 3-deurs Kalos luidt dus een geheel nieuw tijdperk in voor het merk.

De driedeurs Kalos kent dezelfde buitenmaten als de vijfdeurs. Lengte, 3,88 m, breedte, 1,67 m, en hoogte, 1,50 m zijn dus identiek. De koets van de jongste Kalos-variant oogt door het ontbreken van een tweetal deuren wel sportiever. Hij onderscheidt zich van de bestaande versie door anders gemodelleerde spatborden en stootlijsten op de flanken. Aan zowel de voor- als achterzijde is niets gewijzigd. Ook het interieur is volledig bekend uit die vijfdeurs.
De Kalos driedeurs is er met een keuze uit een tweetal motoren. Instapper is de 1,2-liter, die 72 pk mobiliseert. Deze motor moet flink werken om de Chevrolet tot adequate prestaties in staat te stellen. Het duurt ruim 13 seconden voordat vanuit stilstand de 100 km/h is bereikt. Rumoerig is 'ie echter niet, die 1,2, het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond. De 1,4-liter is een betere propositie. De achtklepsvariant komt niet naar Nederland. De sterkere 96 pk sterke zestienklepper wel, en die maakt van de Kalos ook geen wonder van snelheid, maar de 1.4 kan gemakkelijk met het verkeer meekomen. Een sprint van 0 tot 100 km/h in ruim elf seconden, daar kun je in dit segment best mee aankomen. Dat doe je al moeilijker met het feit dat de motor nog slechts aan de euro 3-emissienorm kan voldoen; punt van aandacht, Chevrolet!

Prijzen
Voor de Kalos zijn vier uitrustingstrims beschikbaar. De instapper is de Pure, die is voor 9.995 euro te koop. Zaken als stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, twee airbags en ABS met EBD zijn aan boord. Boven de Pure staat de Spirit die met de 1,2-liter en de 1,4-liter motor te koop is voor 11.250 en 12.550 euro. Deze uitvoering heeft centrale deurvergrendeling met afstandsbediening aan de standaarduitrusting toevoegt, evenals elektrisch bedienbare ramen en een airco (1.4), en uiterlijk te herkennen valt aan in carrosseriekleur gespoten bumpers. De Style is er alleen maar in combinatie met de 1,4-litermotor en kost 12.850 euro. Bovenop de uitrusting van de Style heeft die nog in carrosseriekleur gespoten, verwarmbare buitenspiegels. De Class is het hoogst bereikbare binnen de Kalos-range. Deze variant is onder andere gezegend met een met leer overtrokken stuurwiel en pookknop, en metallic-look interieuraccenten. De Class staat in de prijslijst voor 14.350 euro.