Gereden: BPM-vrije Fiat Punto Evo 1.3 Multijet

Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Dynamic
Volkswagen dacht voorlopig het belastingvrije rijk alleen te hebben in het B-segment met hun jongste Polo Bluemotion, maar Fiat kwam ineens met een 95 gram versie van de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet. En die heeft bovendien nog wat extra troeven aan boord.
De zuinige Fiat zit met 95 gram exact op de grens voor alle belastingbonussen die op dit moment bestaan en is dus zowel BPM als MRB-vrij. Bij een dieselauto scheelt dat flink in de gebruikskosten. Bovendien hoeven leaserijders slechts 14 procent bij te tellen. De auto kent een vanafprijs van 15.395 euro, en dan zijn zaken als airco en audio standaard.
De Punto heeft 10 pk meer dan de Polo waardoor hij ietsje sneller is, maar zijn grootste kracht is het feit dat hij vier cilinders heeft tegenover drie voor de Polo. De motor loopt stukken soepeler dan de nieuwe 1.2 TDI commonrail van de Volkswagen en klinkt bovendien minder rauw. Het wel zaak de boel boven de 2.000 toeren te houden als je soepel wilt rijden, maar als bij lage toeren de turbo niet meedoet, reageert hij nog altijd heel volwassen. Met dit soort voordelige auto's is het voornamelijk de vraag hoeveel offers je qua rijplezier moet maken om die maandelijkse besparingen te incasseren, en juist op dat gebied scoort deze Punto Evo uitstekend.

Lees een uitgebreide rij-impressie binnenkort in AutoWeek.