Gereden: BMW X1 facelift

BMW X1
Qua concept hangt de X1 een beetje tussen stationwagon en SUV in – en in tegenstelling tot zijn grotere broers kun je hem ook zonder integrale aandrijving bestellen. Met een bescheiden facelift en opgefriste techniek wil BMW haar 'poldermodel' weer opstuwen in de vaart de volkeren.

Hoewel de X1 officieel geregistreerd staat als stationwagon, wordt hij net als de X3 en X5 aan de man gebracht als 'Sports Activity Vehicle'. De autokoper zit er allemaal niet zo mee, want er werden er sinds de introductie in 2009 ruim 3.500 van verkocht in ons land. Om de X1 de strijd te laten aangaan met de Audi Q3 en de geplande kleine SUV's van Mercedes-Benz en Volvo, heeft BMW haar kleinste X-model een facelift meegegeven die qua uiterlijke wijzigingen bijzonder bescheiden uitvalt. Pas als je er een foto van de 'oude' X1 naast houdt, valt op dat een groter deel van de bumpers in carrosseriekleur is uitgevoerd, er voortaan sierstrips in de luchtinlaat voor zitten en de koplampunits anders zijn ingedeeld. In het interieur vallen vooral de fraaiere plasticsoorten op, die bij de X1 echt onder de maat waren.

Wijzigingen op technisch vlak
Zoals het de Bayerische Motoren Werke betaamt, vonden de meeste wijzigingen op technisch vlak plaats. Zo zijn alle uitvoeringen behalve de sDrive16d en 20d Efficient Dynamics leverbaar met een nieuwe achttrapsautomaat, op dit moment uniek in dit segment. Tevens werden er twee nieuwe dieselmotoren aan het gamma toegevoegd, de 16d en 25d. In beide gevallen gaat het om varianten van de bekende tweeliter turbodieselmotor. In het vooronder van onze testauto ligt de spierbundel van het duo, de TwinPower-uitvoering met 218 pk. Met zijn vanafprijs van bijna 52.000 euro zal maar een klein deel van de X1-kopers voor deze koppelbaas gaan, maar het is zonder twijfel een geweldig blok. Geheel volgens verwachting valt er over de prestaties die deze motor levert beslist niet te klagen, de viercilinder zorgt voor een plezierige duw in de rug. Wel zouden de reacties op het gaspedaal iets meer lineair mogen zijn. Geef je een klein beetje gas, dan is de automaat nogal afwachtend met terugschakelen en bij lagere toerentallen gebeurt er niet gek veel.
BMW liet het onderstel van de X1 ongemoeid, maar er was dan ook weinig reden om daar veranderingen aan door te voeren. Hier betaalt de mix van stationwagon en SUV zich uit, want voor een auto van dit kaliber is de wegligging echt uitstekend te noemen.

De volledige rij-impressie met de gefacelifte BMW X1 is te lezen in AutoWeek 28, die vanaf woensdag 11 juli in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.